۸۰۱
۳
۱

تولید پودر خوراکی ژل رویال بومی سازی می شود

تولید پودر خوراکی ژل رویال بومی سازی می شود

یکی از مشکلات صنعت زنبورداری ایران، تک محصولی بودن این صنعت است. در واقع اکثر زنبورستان ها بیش از 90 درصد درآمد خود را از عسل طبیعی به دست می اورند. این در حالی است که زنبور فراورده های متنوعی دارد که می توانند درآمد فوق العاده ای برای زنبوردار به همراه داشته باشند. با این حال زنبورداران ایرانی توجه زیادی به این موضوع ندارند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، در هفته های اخیر و با توجه به چندین رویداد مهم در صنعت زنبورداری و برجسته شدن اخبار زنبورداری در کشور به دلیلی اظهار نظر وزرا در مورد آن، توجه به تولید محصولات جانبی زنبور عسل بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. زنبورداران بیشتری تمایل پیدا کرده اند تا به تولید ژل رویال، زهر و حتی موم زنبور عسل بپردازند.

در همین راستا، اخباری مبنی بر تولید و عرضه کپسول ژل رویال به صورت بومی در داخل کشور به گوش می رسد. در این زمینه، رئیس آزمایشگاه بیوتکنولوژی موسسه تحقیقات دامی کشور اطلاعات خوبی در اختیار علاقه مندان داد. وی خبر از بومی سازی تولید کپسول ژل رویال می دهد که موضوعی مهم و عالی برای زنبورداران ایرانی است.

اسدی با بیان این موضوع که نگهداری ژل رویال بسیار خاص و در برخی مواقع غیرممکن است، از اهمیت فراوری این ماده در مدت زمان کوتاه خبر داد. به گزارش خبرنگار عسلنا، رئیس آزمایشگاه بیوتکنولوژی موسسه تحقیقات دامی کشور با اشاره به اهمیت ژل رویال برای درمان برخی بیماری ها مثل ناباروری، نگاه به تولید محصولات مختلف به کمک ژل رویال را امری مهم برای صنعت دارویی کشور دانست.

 

 

به گزارش عسلنا، اسدی با بیان اینکه تحقیقات برای پی بردن به روش پودرسازی ژل رویال به منظور افزایش ماندگاری و عادی سازی شرایط نگهداری بیش از 1 سال به طول انجامیده است، خبر از روش علمی و عملی برای پودر کردن ژل رویال بدون از دست رفتن خواص آن داد. تا پیش از این تمامی پودرها به صورت رسمی یاقاچاق از خارج از ایران وارد می شدند. روش عرضه ژل رویال ایرانی نیز تاکنون فقط به صورت مایع بوده است.

با تهیه پودر ژل رویال، یکی از محصولات کاربردی و درمانی از این ماده یعنی کپسول ژل رویال که برای درمان ناباروری و درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد محقق شده است. البته زمانی که ما بتوانیم ژل رویال را به پودر تبدیل کنیم، یعنی از این پس شاهد استفاده ژل رویال ایرانی در تولید انواع قرص، محصوئلات آرایشی تولید داخل و... خواهیم بود. این موضوع خود نشان دهنده جهش استفاده از ژل رویال در کشور و عدم خام فروشی این ماده است.

رئیس آزمایشگاه بیوتکنولوژی موسسه تحقیقات دامی کشور همچنین با اشاره به اقدامات مختلف برای صادرات ژل رویال پودر شده به کشورهای خارجی، نیاز به برگزاری کارگاه های آموزشی و اطلاع دادن به زنبورداران را ضروری دانست. اسدی اشاره کرد که تاکنون دوره های آموزشی زیادی در موسسه تحقیقات دامی کشور برای استحصال ژل رویال برگزار شده که زنبورداران استقبال کرده اند. با این حال هنوز دیدگاه جامعی در بین زنبورداران برای تولید کپسول ژل رویال وجود ندارد.

به نظر می رسد با فراهم شدن مقدمات تولید پودر ژل رویال در ایران، شرایط بهتری برای تولید این ماده در زنبورستان ها داشته باشیم. در واقع زنبورداران می توانند با اطمینان بیشتری برای تولید این ماده در ایران تلاش کرده و به فراوری آن به صورت پودر مطمئن باشند.

۳
۰
۱ دیدگاه
 
ir
سارا | ۴ سال پیش
یعنی قبلا ژل رویال ها خارجی بودن؟؟
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید