۲
۰

آیا راه اصلاح بازار عسل در ایران آنالیز حسی عسل است؟

آیا راه اصلاح بازار عسل در ایران آنالیز حسی عسل است؟
ارزیابی حسی که به در زبان انگلیسی به sensory analysis نام گذاری شده و یکی از روش های تشخیص عسل طبیعی از تقلبی در سطح جهان است که امروزه مورد استقبال و استفاده بسیاری از دانشمندان و پژوهشگران عسل شناسی قرار گرفته است. این نوع آنالیز یک روش علمی، آشکار سازی، تجزیه و تحلیل و تفسیر توسط حواس پنج گانه انسان شامل بینایی،بویایی، چشایی، لامسه و شنوایی است که از طریق شخص مصرف کننده عسل ادراک می گردد. اصول ارزیابی حسی و شاخص های ارگانولپتیک عسل نیازمند دانش، تجربه و مهارت با هوش چشایی بالایی دارد به همین منظور مؤسسه پایش عسل ایرانیان به همراه مهندس بهزاد رفاهی مدرس و پژوهشگر عسل شناسی در یک دوره ی مقدماتی به مدت سه ساعت به اصول ارزیابی آنالیز حسی پرداخته که مشروح آن را در زیر می خوانیم. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عسلنا، این دوره در تاریخ 3 اسفند ماه 1402 به مدت سه ساعت با حضور افرادی  که از اقصی نقاط کشور ایران به مدرسی جناب آقای مهندس رفاهی و به همت مؤسسه پایش عسل ایرانیان برگزار شد. در ابتدا مهندس رفاهی با تقدیر و تشکر از حضار شرکت کننده در این دوره آموزش خود را با این شعار آغاز کرد، که اگر ما نمی توانیم با عسل های تقلبی و دست ساز مبارزه کنیم اما قطعا می توانیم با شناختن عسل طبیعی و شناختن زنبوردارانی که عسل طبیعی تولید می کنند ،گامی در جهت کاهش عسل های دست ساز و تقلبی در سطح بازار ایران برداریم. و با وجود عسل های تقلبی در سال های اخیر و متضرر شدن زنبورداران عزیز، دوره هایی را برگزار می کنیم تا مصرف کننده، عوام مردم و زنبورداران اطلاعات خود را از این ماده غذایی ارزشمند افزایش دهند.

 به گزارش عسلنا، جناب آقای بهزاد رفاهی کاربردهای آنالیز حسی را اینگونه بیان کرد:

* اصالت سنجی و کیفیت سنجی عسل

*مشتری پسندی عسل

 

 

*تعیین منشأ گیاهی عسل

*تعیین نقص های عسل که شامل : حرارت بیش از حد عسل ، کهنگی ، دودی و فلزی بودن عسل ، رطوبت بالا و ترشیدگی و یا حتی تغذیه زنبورها با شکر و اسانس های مصنوعی  که با استفاده از این روش می توان به آسانی تشخص داد.

وی عنوان کرد: 

برای ارزیابی حسی عسل باید نکات و شرایط به صورت اصولی رعایت شود که عبارتند از:

ارزیابی حسی باید تحت شرایط مشخص و کنترل شده با حداقل میزان خطا انجام شود.

ترجیحا در داخل کیوسک ها با قابلیت تنظیم نور، دما، رطوبت و بو باشد.

یکی دیگر از شرایط ،وجود هیئت 5 نفره که توسط یک رهبر ساماندهی می شود

آموزش ارزیاب ها بسیار مهم است.

 خوردن، آشامیدن و سیگار کشیدن تا یک ساعت قبل از ارزیابی ممنوع است

- استفاده از خمیر دندان های معطر و یا عطر و ادکلن در روز ارزیابی خودداری شود.

- ارائه دیدگاه های شخصی در هنگام آنالیز بین ارزیاب ها ممنوع

و در آخر محیط باید عاری از هر گونه بوی اضافه باشد.

آقای رفاهی متذکر شد:جهت تهیه نمونه عسل برای ارزیابی حسی ،باید در ظرف شفاف شراب خوری پایه دار 150 میلی لیتر با در پوش، به مقدار 30 گرم  عسل ریخته و در دمای حداقل 20 تا 25 درجه تا حداکثر 24 ساعت نگهداری شود. 

به گزارش عسلنا، یکی از عوامل ارزیابی حسی عسل رنگ آن است. رنگ عسل تحت تأثیر منشاء گیاهی، مانند: رنگ دانه های طبیعی، گرده های گل، و عناصر معدنی با سه شاخص شدت رنگ، رنگ و شفافیت سنجش می شود. مهندس رفاهی همچنین گفت: رنگ عسل نشان دهنده نوع گیاهی است که زنبور عسل از آن تغذیه می کند اما متاسفانه با وجود تقلباتی که توسط افراد سودجو انجام می شود ، که با استفاده از حرارت بالا باعث تغییر رنگ عسل از روشن به تیره می شود، نباید تنها به رنگ عسل اکتفا کرد. لذا دیگر پارامتر های آن همچون آنالیز فیزیکوشیمیایی، گرده شناسی، عملکردی و فیتوشیمی تا بیش از 80 درصد اهمیت دارد.

ایشان با اشاره به این موضوع که، رنگ عسل در طی انبارداری به مرور زمان از روشن به تیره تغییر می کند گفت: کمک گرفتن از ویژگی های دیگر این ماده غذایی مانند: ویژگی فیزیکی، حسی و تنواری عسل که از طریق گیرنده های حسی جنبشی  و پوستی در محوطه دهان و زبان احساس و از طریق بافت عسل، رطوبت عسل، غلظت و قوام عسل، بوی عسل، عطر و مزه آن و در نهایت طعم عسل می توانیم به طبیعی بودن و نوع آن اطمینان حاصل نماییم.

آقای مهندس در ادامه سلسله گفت و گوهای پیرامون این دوره اشاره کرد، دوره کامل و جامع آنالیز حسی عسل، به صورت تقریبی 16 ساعت است. لذا برگزاری این دوره سه ساعته برای دریافت تمام اطلاعات به صورت تخصصی کافی نمی باشد و نیاز به تشکیل دوره های پیشرفته دارد؛ که در روز های آتی با کمک مؤسسه پایش عسل ایرانیان ، به صورت عملی به شرکت کننده گان محترم آموزش داده می شود. 

رفاهی در ادامه یادآور شد: که رس بستن عسل یکی از مواردی است که زنبورداران و فروشندگان محصولات زنبور عسل باید از طریق فرهنگ سازی به مشتری های خود این امر را تاکید کنند که عسل طبیعی رس بسته تقلبی و تغذیه ای نمی باشد؛ که با بیان این موضوع بسیاری از افراد حاضر در این دوره، سوألاتی را در مورد عسل های رس بسته مطرح کردند که رفاهی علاوه بر انتقال تجربیات و دانش خود، در پاسخ به سوألات اشاره کرد که پاورپوینت دوره آنالیز حسی عسل که توسط خودش طراحی شده است را مطالعه کنند تا در مورد این موضوع سطح دانش خود را افزایش دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با دوره آنالیز حسی عسل ، فایل پاورپوینت زیر را بررسی کنید

پاورپوینت دوره آنالیز حسی عسل
 

۲
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید