۷
۰

بانوی ساروی با تلفیق علم و تجربه زنبوردار موفق است

بانوی ساروی با تلفیق علم و تجربه زنبوردار موفق است
سمیه تازه کام فارغ التحصیل تغذیه زنبور عسل گرایش علوم دامی از دانشگاه جهاد کشاورزی ساری با تلفیق علم و تجربه در صنعت زنبورداری موفقیات بسیاری کسب کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صنعت زنبورداری ایران، این بانوی موفق علاوه بر پرورش زنبور عسل اقدام به تولید عسل های طبیعی و محصولات زنبور عسل مانند ژل رویال نموده است. سمیه تازه کام یک بانوی فعال اجتماعی علاوه بر موفقیت در شغل زنبورداری توانسته است مسئول دفتر انجمن زنبور عسل ایران فعالیت گسترده ای کند.

وی شروع فعالیتش را اینگونه می گوید؛ از سال 81 در رشته زنبورداری در دانشگاه جهاد کشاورزی با یک کندو جهت مطالعه و تحقیق بروی نوع زندگی زنبور عسل آغاز کرده است. و به مرور زمان با علاقه ای که به این حوزه داشته است تعداد کلونی های خود را از 1 عدد به 10 الی 20 و در حال حاضر به 270 عدد کندو رسانده است.

به گزارش خبرنگار عسلنا، خانم تازه کام پس از ازدواج به مدت 10 سال از حرفه ی زنبورداری کناره گیری کردند و در باغ پدری برای تفریح 10 الی 15 کندو را رسیدگی می کردند. اما به دلیل داشتن علاقه و سازگار بودن با روحیه اش، همچنین وجود علم و آگاهی به زنبور عسل فعالیت خود را در صنعت زنبورداری ادامه داده است.

سمیه تازه کام بیان می کند: اگر هر زنبور دار برای پروش زنبور عسل و تولید عسل آموزش ببینند و علم و آگاهی خود را به روز کنند بسیاری از مشکلات را نخواهند داشت.
 وی در ادامه گفت: اگر زنبوردار در این حوزه تنها از تجربه خود استفاده کند می تواند عسل تولید کند اما اگر در کنار تجربه،  علم و دانش زنبورداری را بیاموزند علاوه بر تولید چند برابری عسل طبیعی و مرغوب می توانند برای بروز مشکلاتی مانند بیماری های زنبور عسل قبل از وارد کردن خسارت اقدامات درستی انجام دهند.

 

 

به گزارش خبرنگار عسلنا، وجود انواع بیماری ها و آفات زنبور عسل مانند: لوک آمریکایی، لوک اروپایی، نوزاد سنگی، واروآزیس و بیماری نوزما سالیانه خسارت های بسیاری به زنبورستان های کشور وارد می کند.
 از این رو سمیه تازه کام بانوی کارآفرین زنبوردار بر این معتقد است که، در کنار تجربه، وجود علم و دانش باعث می شود زنبوردار در ابتدا از ورود هرگونه آفات و بیماری پیشگیری کند و یا با ورود بیماری می تواند نوع آن را تشخیص و اقدام به درمان بیماری کند. 
همچنین وی با اظهار نگرانی از نوع فعالیت بعضی از زنبورداران اینگونه سخن خود را ادامه داد، که این افراد بدون هیچگونه آگاهی از صنعت زنبورداری با بیمار شدن زنبور ها به صورت تجربه ای که داشته اند هر دارویی را که بشناسند به زنبور های بیمار می دهند که این کار کاملا اشتباه و غیر اصولی است.

از نظر خانم تازه کام برای حل این مسئله باید فرهنگ سازی در بین حرفه ها و حوزه های زنبورداری از طریق همایش ها و کلاس های رایگان انجام شود. پس از آن زنبوردار باید برای تشخیص بیماری آن را به آزمایشگاه های تخصصی جهت آزمایشات ببرد و با تشخیص نوع بیماری، داروی مخصوص به آن را از راه اصولی و صحیح به زنبورهای بیمار انتقال دهد.

به  گزارش خبری تحلیلی عسلنا، خانم تازه کام چالش ها و سختی هایی که در این صنعت برای بانوان زنبوردار وجود دارد گفت: زنبورداری یک شغل و حرفه ای سخت است هم برای آقایان و هم برای خانم ها. گرچه برای یک بانو این سختی دو برابر است.و وجود یک مرد در کنار هر بانو از این سختی میکاهد.
وی در ادامه گفت: اگر بانوان زنبوردار بخواهند زنبورستان خود را کوچ دهند نیاز به تجربه و همراهی دارد.و چگونگی برخورد با زنبورعسل و نحوه کوچ دهی اهمیت بالایی را ایجاد می کند. و اگر فرد کوچ دهنده نا آگاه باشد مشقت های آن دوچندان است. 

در سخن پایانی این بانوی فعال و موفق توصیه ای به همکاران خود به خصوص بانوان زنبوردار دارد، وی گفت: وجود مشقت ها و معضلات باعث نشود که بانوی ایرانی دست از فعالیت های خود از جمله، پرورش زنبور عسل، تولید عسل و محصولات زنبور عسل بکشد.زیرا این شغل نیازمند بانوانی ایرانی که مانند یک مادر پر از مهربانی و عشق هستند دارد و در برابر مشکلات در صنعت بزرگ زنبورداری استقامت داشته باشند.

۷
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید