۱۲۶۳
۱
۱

ضرورت ارتباط مستمر دانشگاه و صنعت زنبورداری

ضرورت ارتباط مستمر دانشگاه و صنعت زنبورداری
امروزه عملی شدن تحقیقات دانشگاهی و به تولید انبوه رسیدن محصولات دانش بنیان از نیازهای اصلی صنعت زنبورداری است. برای کاربردی شدن مقالات علمی – تخصصی، باید یک پل پیوند بین زنبورداران ، مراکز تعاونی ، دولتی و دانشگاه‌ها برای رفع موانع صنعت زنبورداری و صنایع وابسته ایجاد شود. در این یادداشت به راهکارهایی در این خصوص پرداختیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صنعت زنبورداری ایران، ناکام و عقیم ماندن بسیاری از تحقیقات خوب و کاربردی در دانشگاه ها و این مسئله مهم که برخی از این پژوهش ها هرگز به سطح کارآزمایی بالینی نمی رسند و در قفسه کتابخانه ها گرد می خورند از جمله چالش های بزرگ کشور است که می بایست این تحقیقات به عرصه صنعت وارد شوند و از آنها در مسیر تولید محصولات استفاده شود.

به گزارش عسلنا، در صنعت زنبورداری نیز تحقیقات خوب و وسیعی در پایان نامه های دانشجویی اعم از ساخت داروها و ترکیبات و مکمل ها وجود دارد و در بخش ابزار و ادوات و تکنیک ها نیز تحقیقات خوبی انجام شده که نیازمند حمایت بخش دولتی و خصوصی از این پژوهشگران جوان است تا این اندیشه ها به عرصه عمل و کاربردی شدن گسترش یابند.

در مورد آموزش به‌عنوان یک اصل مهم مشکلات اساسی وجود دارد و باید تمام زنبورداران و متصدیانی که در بخش زنبورداری مشغول و متولی هستند تحت آموزش‌های دقیق علمی و به‌روز قرار گیرند.

بنابراین ارتباط صنعت و دانشگاه در هر کشوری می تواند تأثیری تعیین کننده در رشد اقتصادی آنجا داشته باشد. معمولا در راستای این تعامل وظیفه عمده دانشگاهها عبارت‌اند از:

 

 

1- آموزش و ارتقای دانش دانشجویان و آماده کردن آنان برای حضور در بازار کار

2- شناخت و برطرف کردن نیازهای تحقیقاتی بخش صنعت و به روز نگهداشتن آن

از سوی دیگر بخش صنعت هم وظایفی دارد :

1- نتایجی را که به کمک تحقیقات از حوزه فناوری به دست آمده در عملیات تولید محصول خود دخالت دهد.

2-فراهم آوردن بازار کار و اشتغالزایی مفید برای جوانان و افرادی که آموزشهای مرتبط را در دانشگاهها گذرانده اند.

به گزارش عسلنا، برگزاری کلاس‌های ترویجی به‌صورت تخصصی و ابتدایی با استفاده از اساتید مجرب و علمی و تجربی کارآزموده می‌تواند مفید باشد تا با روش‌های کاربردی و تجربی زنبورداران را با متد روز دنیا آشنا کنند و همچنین آن‌ها بتوانند کسانی که تازه‌وارد این حرفه شدند یا بیکار و آماتور هستند را نیز آموزش بدهند.

بخش دوم آموزش باید شامل تهیه فیلم‌های آموزشی مفید با کمک مؤسسات تخصصی فیلم‌سازی باشد، صداوسیمای ملی باید با در نظر گرفتن بودجه‌ها و یارانه‌های خاص آموزشی باید وارد میدان شود تا با آموزش‌های اشتغال‌زا و مفید برای این صنعت مادر و مولد کمک کند.

مستندهای بصری و شنیداری بدون شک می‌تواند در این مسیر کارگشا باشد و به زنبورداران کمک کند.

آشنایی با ابزار و متدها و صنایع وابسته و تبدیلی می‌تواند علاوه بر بحث آموزشی برای زنبورداران به توسعه صنعت کشور نیز کمک شایانی نماید.

مجلات ، کتب و سایت های زنبورداری باید حمایت‌شده و افزایش پیدا کنند

بحث بازار را می‌توان در این مستندها آموزش داد تا زنبورداران علاوه بر تولید با روش‌های فروش و بازاریابی برای تحقق اقتصاد پویا آشنا شوند، شناسایی نیازهای بازار و تولید برحسب همان نیازسنجی نیز می‌تواند مبحث آموزش مفید و خوبی برای زنبورداران عزیز باشد.

تعداد مجلات تخصصی زنبورداری نیز باید گسترش یابد و در کشور متأسفانه تعداد این‌ها بسیار کم است و اگر هم فعالیت می‌کنند به‌صورت تخصصی نیستند و بیشتر همراه مجلات دام و طیور به فعالیت زنبورداری نیز پرداخته می‌شود.

باید مجلات تخصصی مختص زنبورداری باشد و خبرهای روز و مقالات روز مفید عرضه شود تا همان‌جا زنبور بتواند برای تبلیغات خود نیز سرمایه‌گذاری کند.

بیشتر شدن این مجلات سبب افزایش مطالعه زنبورداران و اهمیت دادن آن‌ها به این بحث می‌شود و خرید اشتراک آن‌ها سبب رشد مطالعه و آموزش می‌شود.

ترغیب نویسندگان به نگارش مطالب مختص زنبورداری و تشویق محققین به انتشار کتب تخصصی هم می‌تواند راهکاری مفید در بحث آموزش باشد، هم تعاونی‌های زنبورداری و هم دانشگاه‌های ما می‌توانند با ایجاد تسهیلات برای چاپ این کتب و در اختیار قرار دادن تسهیلات آزمایش و تحقیق هم به رسالت خود عمل کرده و هم این صنعت را در بحث آموزش یاری کنند.

بورس تحصیلی دانشجویان و زنبورداران به خارج یک ایده آموزشی عالی است

باید یک پل پیوند بین زنبورداران و مراکز تعاونی و دولتی و دانشگاه‌ها برای تولید مقالات کاربردی در رفع موانع صنعت زنبورداری و صنایع وابسته ایجاد شود. این ارتباط مستمر علاوه بر رشد دانش بنیان ها می تواند بازار کار و اشتغال را نیز رونق دهد.

یعنی دانشگاه‌ها در راستای رفع نیازهای پیش روی این صنعت به سوژه‌های مقالات و پایان‌نامه‌ها بپردازند و به‌صورت علمی مقالاتی تولید شود که مشکلات را پیداکرده و راهکار به زنبوردار دهد، ما در تولید مقالات در زمینه زنبورداری دست‌کمی از کشورهای اروپایی نداریم ولی به دلیل عدم وجود این پل پیوند و کاربردی نشدن این تحقیقات و مقالات در این خصوص مشکل‌داریم.

اطلاع‌رسانی درباره تولید این مقالات و در اختیار مصرف‌کننده قرار گرفتن آن‌ها بسیار کم است و دانشجویان دام و طیور و حشره‌شناسی باید به‌صورت میدانی با زنبورداران و زنبورستان ها در ارتباط قرار گیرند.

باید زنبورداران و دانشجویان را برای کار میدانی و تجربی به کشورهای صاحب سبک و پیشرفته در زمینه زنبورداری اعزام کنیم تا از آن‌ها در خصوص پیشرفتشان و راه‌های جدید و نوین کار پرسش کنند و انتقال تجربیات انجام شود.

بورس تحصیلی زنبورداران و دانشجویان به کشورهای دیگر بسیار می‌تواند در پیشرفت تکنولوژی زنبورداری و انتقال آن به کشور مفید باشد.

به گزارش عسلنا، بسیاری از تحقیقات خوب و کاربردی در سطح دانشگاه و پایان نامه های تحصیلی صورت می گیرد که سال ها در قفسه های بایگانی دانشگاه گرد می خورد و دانشجویان نیز به نمره معدل و گرفتن مدرک بسنده می کنند ، در صورتی که با کمی تامل و اعتباربخشی و ارائه تسهیلات مناسب این تحقیقات می تواند در بخش صنعت و صنایع تبدیلی، تکمیلی به محصولاتی بدیع با ثروت آفرینی ملی و ایجاد مزیت رقابتی تبدیل شود.

این محصولات می تواند ارزش افزوده برای صنعت زنبورداری ایجاد کند و حتی موجب تحول صادرات در این رشته بشود.

۱
۰
۱ دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید