۲
۰

گزارش همایش ملی آفات و بیماری های زنبورعسل 1402 در دانشگاه تهران

گزارش همایش ملی آفات و بیماری های زنبورعسل 1402 در دانشگاه تهران
همایش بزرگ آفات و بیماری های زنبورعسل با مشارکت بسیار خوب مسئولین، کارشناسان، اساتید، محققین و زنبورداران از سراسر کشور در محل تالار اجتماعات دانشکدگان کشاورزی دانشگاه تهران برگزار شد. این همایش به مدت دو روز در تاریخ 6 و 7 دی با مشارکت و همکاری بخش خصوصی و دولتی از جمله شرکت زنبورداران پیشرو، باشگاه غذا و خوراک شناسی یونسکو، انجمن علمی زنبورعسل ایران، صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور، اتحادیه سراسری زنبورداران سراسری ایران زمین و با حمایت مالی شرکت طراحی و مهندس هفت گوهر، شرکت کاوشگر سپهر جاوان، گروه صنعتی پروبی، شرکت فرهیختگان زرنام، شرکت بی فود، شرکت پادنیش، شرکت کاسپین و شرکت کرپا در بالاترین سطح برگزار گردید.

عسلنا، پایگاه خبری تحلیلی صنعت زنبورداری ایران، به عنوان یک مرجع خبری با توجه به اهمیت این همایش در کشور به صورت ویژه ای با اعزام خبرنگار تخصصی در این همایش حضور داشت و در طی روزهای آتی چکیده سخنرانی های علمی این همایش دو روزه در این پایگاه برای شما زنبورداران عزیز اطلاع رسانی می شود.
این همایش علمی با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز شد و در ادامه با سخنرانی آقای مهندس ارشاد مرشدی به عنوان مدیرعامل شرکت زنبورداران پیشرو و جناب آقای دکتر مجتبی محرمی به عنوان رئیس انجمن علمی زنبورعسل ایران با عرض خوش آمد خدمت شرکت کنندگان رسما شروع به کار کرد.
اولین سخنران علمی این همایش سرکارخانم دکتر صدیقه نبیان عضو هیئت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران با عنوان "پراکنش انگل های زنبورعسل در دو اکوزون هیرکانی و زاگرس با تاکید بر بیماری نوزما" به مدت 60 دقیقه انجام شد. در ادامه سخنرانی دکتر آرش جوانمرد با موضوع "امکان سنجی توسعه کیت ژنوتیپ کلنی های زنبورعس با مقاومت ژنتیکی" انجام شد.

جناب آقای دکتر محرمی با یک سخنرانی جذاب در مورد بیماری های ویروسی سخنرانی داشتند. سخنرانی آقای دکتر علیرضا عرب از محققین جوان و جویای نام این صنعت با عنوان "داروها، نحوه مصرف و اشتباهات رایج / کاهش تلفات از دیدگاه مدیریت" با استقبال بسیار خوب شرکت کنندگان روبرو شد به نحوی که براساس صحبت های زنبورداران، سخنرانی ایشان نشان از تجربه میدانی و تسلط علمی بالای دکتر عرب داشت و نقطه امیدی برای پیوند بیشتر زنبورداران با جامعه علمی است. در تایم بعداظهر بعد از صرف نماز و ناهار جناب آقای دکتر ارشادی مدیر تحقیق و توسعه شرکت زرنام توضیحاتی در مورد محصولات این شرکت ارائه کردند و در ادامه دکتر محمد فرسی از کارشناسان نام آشنای و پیشکسوت دامپزشکی ایران با عنوان ایمنی زنبورعسل ایراد سخنرانی داشتند. سخنرانی آقای دکتر مجتنی محرمی رئیس بخش زنبورعسل موسسه سرم سازی رازی با یک موضوع چالشی با عنوان بیماری های ویروسی سخنرانی کردند و در انتهای همایش نیز به مدت یک ساعت پنل پرسش و پاسخ با حضور اساتید و طرح سوال  توسط زنبورداران و شرکت کنندگان پایان یافت.

در روز دوم همایش سخنرانی آقای دکتر رسول بحرینی به عنوان مدیریت استفاده از داروها در زنبورداری به صورت آنلاین برگزار گردید. جناب آقای دکتر رسول بحرینی پژوهشگر ارشد رشته زنبورعسل از دانشگاه آلبرتای کانادا هستند که در سال های اخیر دانش روز بین المللی در زمینه آفات و بیماری ها را به صنعت زنبورداری کشور منتقل می کنند. سخنرانی آقای مهندس اسماعیل غفوری با عنوان "لوک آمریکایی" نقطه عطف این همایش در روز دوم بود. آقای مهندس غفوری با تاکید ویژه به استفاده اصولی و عدم استفاده بی رویه از آنتی بیوتیک ها در درمان این بیماری باکتریایی تاکید ویژه ای داشتند و بیان کردند استفاده غیراصولی از آنتی بیوتیک های انسانی و دامی موجب آلودگی محصولات زنبورعسل و مشکل آفرینی برای فروش این محصولات در بازارهای داخلی و صادراتی می شود. آقای دکتر بکایی و دکتر محمد آراد زندیه سخنران بعدی این همایش بوند که مطالعات گذشته بیماری های زنبورعسل در ایران و اولویت های تحقیقاتی آینده از نگاه اپیدمیولوژی را مورد بررسی قرار دادند.

آقای دکتر کامیار احمدی از کارشناسان خبره سازمان دامپزشکی کشور سخنران بعدی این همایش بودند که به مدت 45 دقیقه در زمینه بیماری های نوزاران/ سندروم جرب واروآ pms سخنرانی کردند و اطالاعات ارزشمندی در این زمنیه ارائه کردند. بعد از اقامه نماز و صرف ناهار پنل پرسش و پاسخ برگزار شد و زنبورداران سوالات خود پیرامون آفات و بیماری های زنبورعسل را مطرح کردند.

 

 

برگزاری این همایش با همت و خلاقیت شرکت زنبورداران پیشرو یکی از نقاط عطف صنعت زنبورداری در سال 1402 بود که قطعا برگزاری این گونه همایش های علمی و کاربردی و ارتباط بهتر بین محققین و زنبورداران می تواند راهگشای مشکلات این روزهای صنعت سبز زنبورداری باشد. آفات و بیماری های و شیوع گسترده بیماری های ناشناخته به شدت در چند سال اخیر به ویژه امسال زنبورداران را دچار چالش های اساسی نمود. مقاومت به داروها، شیوع کنه واروآ و  بیماری نوزما از یک سو و بیماری لارومیری و لوک آمریکایی از سوی دیگر به شدت کلنی های زنبورعسل را تهدید کرد. در ابتدای سال نیز استفاده از سموم و حشره کش ها به ویژه سمومی خطرناکی همچون فیپرونیل و کونفیدور در مزارع یونجه، کلزا و باغات درختان میوه صدها کلنی زنبورعسل را درگیر کرد و بیش از صد هزار کلنی زنبورعسل نابود شدند.

به گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه خبری عسلنا در این همایش مدیریت آفات و بیماری های زنبورعسل و استفاده از روش های نوین و استفاده اصولی از روش ها و داروهای موثر و توجه ویژه به استفاده از آنتی بیوتیک ها صرفا در شرایط خاص و تحت نظر دامپزشک! و جلوگیری از استفاده بی رویه آنتی بیوتیک های انسانی و دامی در زنبورستان ها؛ مورد تاکید محققین و سخنران های علمی این همایش دو روزه بود.

۲
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید