۶۰۷
۱
۰

برخورد با متقلبین صنعت عسل سختگیرانه و بازدارنده نیست

پیشکسوت صنعت زنبورداری در گفتگو با عسلنا مطرح کرد
پیشکسوت صنعت زنبورداری در گفتگو با عسلنا مطرح کرد

مرتضی لسانی، با انتقاد از نحوه نظارت بر تولید و فروش بازار عسل و اینکه بخش زیادی از موجودی بازار را عسل‌های بی‌کیفیت تشکیل می‌دهد، گفت: متقلبین و تولیدکنندگان عسل غیربهداشتی، غیراستاندارد و بی‌کیفیت در سایه نظارت ضعیف، اگر هم گیر بیفتند تنها چند میلیون جریمه می‌شوند و به کار خود ادامه می‌دهند که این متأسفانه بازدارنده نیست و برخورد با این قشر باید سختگیرانه و قانونمند شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، پیشکسوت صنعت زنبورداری گفت: وضعیت استانداردهای اجباری مشخص‌شده تغییر محسوسی در بازار و افزایش کیفیت محصولات عسل ایجاد نکرده است.

مرتضی لسانی در گفتگو با عسلنا افزود: ولی احساس می‌شود برخی نظارت‌ها بر مراکز فروش و تولید بیشتر شده است، اما هنوز شاهد تعداد زیادی کارگاه‌های زیرزمینی و بدون استاندارد و غیربهداشتی هستیم.

وی با بیان این بیت شعر که گر حکم شود که مست گیرند، باید که هر آنچه هست گیرند، تصریح کرد: نظارت باید عادلانه باشد و این موارد نظارت و بازرسی اندک، قطعاً تأثیر زیادی نداشته و ناکافی است و اگر بخواهند واقعاً نظارت کنند، باید برای در حدود 90 درصد عسل‌های موجود در بازار تجدیدنظر شود، چون شرایط استاندارد ندارند.

 

 

با فروکتوز عسل «زنبور ندیده» می‌سازند و 3 برابر سود می‌برند

این زنبوردار باتجربه و موفق، ادامه داد: در همین استان اصفهان کارگاهی وجود داشته که با 7 تن عسل بی‌کیفیت، توقیف و پلمپ شده ولی مالک قبل از انتقال عسل‌ها، اقدام به شکستن پلمپ و خروج عسل‌ها کرده، چراکه حکم شکستن پلمپ کمتر از حکم آن عسل‌های تقلبی است و به این شکل برخی خلأ قانونی را دور می‌زنند.

لسانی با اشاره به اینکه، متأسفانه در کل کشور اراده و قانون مشخصی برای برخورد با این متقلبین وجود ندارد، بیان کرد: همواره در زد و بندهای موجود این متخلفین برنده‌شده‌اند و با جریمه اندکی فرار کردند. وضعیت به‌جایی رسیده که مثلاً شرکتی با فروکتوز کیلویی 8 هزار تومان عسل تقلبی تولید کرده و کیلویی 25 هزار تومان با سود سه برابری می‌فروشد.

 وی اضافه کرد: این متقلبین بازار را اشباع می‌کند تا تولیدکننده و زنبوردارِ منصفی که می‌خواهد بااین‌همه زحمت، مثلاً 20 درصد سود ببرد، نتواند عسلش را بفروشد و این اوج بی‌عدالتی است.

فلان کارخانه ماهی 500 تن عسل طبیعی از کجا می‌آورد؟

به گزارش عسلنا، این مسئول اسبق اتحادیه زنبورداران در اصفهان و نجف‌آباد، ادامه داد: مالک کارخانه‌ای که ماهی 500 تن عسل تقلبی روانه بازار می‌کند و سود میلیاردی دارد تا همه مراجع را اقناع کند حتماً روش‌های دور زدن قانون و نظارت را بلد است.

لسانی، این پرسش را طرح کرد که چرا مسئولین از چنین مالک کارخانه‌ای نمی‌پرسند که آیا اصلاً امکان خرید و جمع‌آوری 500 تن عسل طبیعی در یک ماه وجود دارد یا خیر؟ و آیا کشور اصلاً این‌همه موجودی مرغوب دارد؟

این پیشکسوت صنعت زنبورداری، تأکید کرد: نخست باید قوانین کشور تجدیدنظر شود و قانون‌های دقیق و سختگیرانه‌ای که ضمانت اجرایی داشته باشد وضع شود و سپس این قوانین با نظارت و بازرسی بدون اغماض دنبال شود.

لسانی در پایان خاطرنشان کرد: قوانین باید شفاف و بازدارنده باشد ولی در حال حاضر متقلبین از پرداخت چند میلیون جریمه نمی‌ترسند و حتی محصولات توقیف‌شده را در مواردی پس گرفتند

۱
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید