۴۹۷۳
۶
۰

آیا میل کردن دمنوش و عسل می تواند به گلودرد کمک کند؟ | قسمت اول

آیا میل کردن دمنوش و عسل می تواند به گلودرد کمک کند؟ | قسمت اول
درمان گلودرد یا بهتر است بگوییم تسکین گلو درد راهکارهای زیادی دارد. استفاده از دمنوش و عسل یکی از این روش ها است که در طب سنتی بسیاری از کشورها مورد تایید و تاکید قرار گرفته است. آشنایی با این روش ها به ویژه در دوران کرونایی و بعد از کرونا، می تواند گزینه ای بی نظیر برای رفع سریع گلودرد باشد.

انسان ها صدها، شاید نه هزاران سال، از دمنوش های مختلفی برای تسکین گلودرد استفاده کرده اند. بسیاری از دمنوش ها حاوی ترکیبات تسکین دهنده گلو هستند، گرم هستند و به جلوگیری از کم آبی بدن کمک می کنند. بسیاری از دمنوش ها در طب سنتی ایرانی، شرقی و حتی اروپایی به عنوان یک روش درمانی مورد توجه هستند. یکی از مهمترین خواصی که برای برخی دمنوش ها از آن یاد می شود؛ خاصیت آن برای گلودرد است. البته خاصیت دمنوش و عسل است که بیشتر برای گلودرد مورد تاکید قرار می گیرد.

نوشیدن تقریباً هر نوع دمنوش می تواند به تسکین گلودرد کمک کند. برخی از ترکیبات گیاهی موجود در دمنوش ها حاوی غلظت بیشتری از ترکیبات تسکین دهنده گلو نسبت به بقیه هستند. در سیستم های مختلف طب سنتی از گیاهان و ادویه جات برای تسکین گلودرد استفاده می شود. با این حال، شواهد علمی کمی برای تأیید اثر بخشی بسیاری از این گیاهان در دسترس است.

در این مقاله انواعی از بهترین دمنوش ها به همراه عسل طبیعی برای گلودرد مورد بحث قرار می گیرد. همچنین سایر مواد مفید برای افزودن به دمنوش، خطرات رایج و عوارض جانبی مصرف بعضی از دمنوش ها و زمان مراجعه به پزشک برای گلودرد بررسی می شود. سعی کنید این مقاله دو قسمتی را به صورت کامل مطالعه کنید.

فواید چای و عسل برای گلودرد

آنتی اکسیدان های موجود در چای می توانند به کاهش درد گلو کمک کنند. دمنوش چای می تواند آخرین داروی گلودرد باشد. زیرا بیشتر انواع دمنوش ها، حاوی آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان ها می توانند اثر ضد التهابی داشته باشند که درد و ناراحتی را کاهش می دهد. چای نیز از خواص آنتی اکسیدانی بی بهره نیست و به همین علت است که چای و عسل یک معجون آنتی اکسیدانی به حساب می آید.

 

 

نوشیدن مایعات گرم مانند چای نیز میتواند با افزایش جریان خون در ناحیه، بافت های ملتهب گلو را تسکین دهد. البته اگر قرار است چای را خیلی داغ بنوشید، بهتر است به آن عسل اضافه نکنید. با این حال می توانید بعد از اینکه چای از دما افتاد و هنوز گرم است، عسل را اضافه کرده و چای و عسل بنوشید.

هیدراته ماندن به شما در جلوگیری از بسیاری از بیماری هایی که باعث گلودرد می شوند، کمک می کند. آبرسانی به بلع و پاکسازی مخاط کمک می کند و به مرطوب نگه داشتن بافت های گلو یاری می رساند.

در یک بررسی اثرات عسل بر علائم سرفه مانند گلودرد در کودکان 2-5 ساله بررسی شده است. عسل حاوی ترکیبات ضد میکروبی و ضد التهابی است و می تواند مخاط را کاهش دهد. این بررسی به این نتیجه رسید که عسل می تواند به اندازه داروهای سرماخوردگی مانند دکسترومتورفان و دیفن هیدرامین موثر یا موثرتر باشد. کافی است به جای دیگر شیرین کننده ها، به چای خود عسل اضافه کنید.

دمنوش بابونه و عسل؛ تسکینی بر گلودرد شما

بابونه یکی از گیاهان رایج در خانواده دیزی است که صدها سال است که انسان از آن به عنوان دارو استفاده می کند. مطالعات نشان می دهد که این ماده حاوی ترکیبات مختلفی است، به ویژه اسید لینولنیک و  آپی ژنین که دارای خواص زیر هستند:

  • ضد التهاب
  • آنتی اکسیدان
  • ضد میکروب
  • تسکین درد

نوشیدن دمنوش بابونه عملکرد درمانی بابونه را همراه با گرمای تسکین دهنده فراهم می کند.دمنوش بابونه در بسته های کیسه ای منفرد یا به صورت گل خشک در دسترس است. مردم همچنین می توانند بابونه را به عنوان مکمل یا اسپری گلو خریداری کنند.

اضافه کردن عسل به دمنوش بابونه می تواند گزینه ای فوق العاده عالی برای رسیدن به هدف یعنی مبارزه با گلودرد باشد. دمنوش بابونه و عسل با اثرگذاری بیشتر بر روی گلو، روند درمان را تسریع می کند.

دمنوش ریشه گل ختمی و عسل؛ به جنگ گلودرد بروید

مردم از زمان های بسیار قدیم از عصاره ریشه گل ختمی برای گلودرد و سرفه های خشک استفاده می کردند، احتمالاً به این دلیل که سرشار از ماده ای به نام موسیلاژ است. موسیلاژ یک غشاء محافظ مخاط مانند بر روی بافت های دهان تشکیل می دهد که می تواند به کاهش تحریک یا خشکی بیشتر کمک کند.

عصاره های ریشه گل ختمی حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان مانند فلاونوئیدها، اسیدهای فنلیک و تانن نیز هستند. این آنتی اکسیدان ها می توانند التهاب و درد را کاهش دهند و در عین حال میکروب های عامل عفونت را از بین ببرند یا از آن جلوگیری می کنند. ترکیبات موجود در عصاره گل ختمی همچنین می توانند باعث بهبود سلول شوند.

خرید عصاره گل ختمی با کیفیت بالا نکته مهمی است؛ زیرا این اطمینان می دهد که حاوی غلظت کافی از ترکیبات درمانی گیاه است و هیچ ماده مضر ندارد.

دمنوش گل ختمی و عسل طبیعی را نیز می توان معجونی تمام عیار برای درمان گلودرد نامید. عسل طبیعی خواص مناسبی را به دمنوش گل ختمی اضافه می کند و همین موضوع اثر این دمنوش را برای مقابله با گلودرد بیشتر می نماید. البته دقت کنید که همانند کیفیت عصاره گل ختمی یا خود گل، کیفیت عسل طبیعی نیز مهم است

دمنوش زردچوبه و عسل؛ دارویی برای گلو درد

زردچوبه حاوی ترکیبات مختلفی است که میتواند گلودرد را با این موارد تسکین دهد : 

  • کاهش التهاب
  • پیشگیری یا محدود کردن عفونت ها
  • تحریک کننده سیستم ایمنی بدن
  • تسکین درد با بی حسی گلو

دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که کورکومین و سایر مواد فعال موجود در زردچوبه مسیرهای مختلف سیگنالینگ سلولی را در بدن تغییر می دهند تا باعث بهبودی و کاهش التهاب شوند. افراد می توانند از دمنوش زردچوبه آماده استفاده کرده و یا دمنوش خود را از ریشه خشک، آسیاب شده یا زردچوبه تهیه کنند.

برای تهیه دمنوش زردچوبه و عسل، زردچوبه تازه رنده شده را در آب جوش قرار دهید و بگذارید چند دقیقه بماند. پس از اینکه دمنوش آماده شد آن رو درون استکان یا لیوان بریزید و بگذارید از دما بیافتد. پس از چند دقیقه عسل را به دمنوش اضافه کنید و زمانی که هنوز دمنوش گرم است آن را میل نمایید.

چای سبز و عسل طبیعی؛ گلودرد را نابود کنید

چای سبز حاوی آنتی اکسیدان های زیادی است. این  دمنوش می تواند اثر ضد التهابی داشته باشد که می تواند به کاهش درد و ناراحتی گلو درد کمک کند.

در یک مطالعه غرغره با محلول دمنوش چای سبز هر 6 ساعت در طی یک دوره 24 ساعته علائم گلودرد مرتبط با برداشتن لوله تنفسی را کاهش داد. برخی مطالعات نشان داده اند که ترکیبات موجود در چای سبز به بهبود عملکرد کلی سیستم ایمنی بدن کمک می کند و باعث بهبودی می شود.

اضافه شدن عسل طبیعی به چای سبز یکی از بهترین شیرین کننده ها است. حتی اگر از چای سبز برای لاغری استفاده می کنید نیز بهتر است به جای شیرین کننده های مصنوعی از عسل استفاده کنید. برای درمان گلو درد با چای سبز نیز، اضافه شدن عسل می تواند به بهبود خواص این دمنوش کمک کند.

سخن آخر

درمان گلودرد یا بهتر است بگوییم تسکین گلو درد راهکارهای زیادی دارد. استفاده از دمنوش و عسل یکی از این روش ها است که در طب سنتی بسیاری از کشورها مورد تایید و تاکید قرار گرفته است. آشنایی با این روش ها به ویژه در دوران کرونایی و بعد از کرونا، می تواند گزینه ای بی نظیر برای رفع سریع گلودرد باشد.

در این قسمت با تعدادی از دمنوش ها برای تسکین گلو درد آشنا شدیم. در قسمت بعدی از این مطلب به سراغ تعداد دیگری از دمنوش ها می رویم و در مورد افزودنی ها و عوارض جانبی احتمالی بحث می کنیم.

۶
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید