۱۴۵۹
۱
۰

سنجش مستمر میزان آلودگی کلنی اولین گام مبارزه با کنه واروا

روش‌های مقابله با کنه واروا در گفتگو با کارشناس ارشد زنبورعسل
روش‌های مقابله با کنه واروا در گفتگو با کارشناس ارشد زنبورعسل
به اعتقاد یک کارشناس ارشد زنبور عسل، تعیین میزان آلودگی کلنی ها و سنجش مستمر ودقیق بر اساس ن تست های تایید شده علمی، مثل تست شکر، الکل، تست شفیره نر و اندازه گیري ریزش روزانه تعداد کنه، اولین گام اصولی برای درمان و کنترل کنه واروا در زنبورستان است.

 

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، یک محقق و پژوهشگر زنبور عسل معتقد است: اصولاً تنها یک زمان ایده آل برای درمان کنه واروا وجود ندارد، اگرچه اغلب زنبورداران عموماً زمان درمان را اوایل بهار و یا اوایل پاییز انتخاب می کنند که به آنها درمان های فصلی نیز گفته می شود.

اسماعیل غفوری اضافه کرد: در دهه های گذشته، درمان های فصلی بین زنبورداران مرسوم بودند ولی با بررسی ها و پیشرفت های صورت گرفته مشخص شد که هر زمانی نیاز باشد، باید کنه واروا را کنترل کرد.

4 مرحله در سال سنجش میزان آلودگی و اتخاذ تدابیر مقابله با کنه واروا

 

 

به گزارش عسلنا، وی تصریح کرد: برای اینکه زنبوردار زمان دقیق درمان را تعیین کند، باید وضعیت کلنی را در خصوص میزان آلودگی به کنه واروا در چند مرحله در فصول فعالیت زنبور بررسی کند و طبق توصیه‌های علمی، یک زنبوردار باید حداقل چهار مرحله در سال کلنی را برای تعیین میزان آلودگی به کنه واروا بررسی کند.

این کارشناس ارشد ادامه داد: به‌عبارت‌دیگر یکی از نکات کلیدی برای داشتن مبارزه موفق با کنه واروا، کنترل کنه واروا است، کنترل منظم و مستمر طی فصول فعالیت زنبور، اطلاعات صحیحی در خصوص وضعیت آلودگی زنبورستان به کنه را به زنبوردار خواهد داد و کمک خواهد کرد تا زنبوردار تصمیم درست و به‌موقع را اتخاذ نماید.

غفوری، تست پودر شکر، تست الکل، تست شفیره نر و اندازه‌گیری ریزش روزانه تعداد کنه را روش‌های معمول تعیین میزان آلودگی کلنی به کنه واروا توصیف کرد و گفت: معمولاً با توجه به زمان نمونه‌گیری و شرایط داخلی کلنی، می‌توان روش‌های مختلفی را استفاده کرد و در اوایل و انتهای فصل که معمولاً میزان نوزادان در کلنی کم هست، از روش تست پودر شکر استفاده می‌شود.

تست پودر شکر، تست الکل و تله نر برای شروع مقابله

به گزارش عسلنا، این پژوهشگر افزود: در مناطق مربوط و یا زمان‌هایی که جریان خوب شهد در کلنی وجود دارد، معمولاً استفاده تست الکل توصیه‌شده و درزمانی که کلنلی در حداکثر میزان پرورش نوزادان است و نوزادان نر نیز در کلنی حضور دارند، روش تعیین میزان آلودگی کلنی با استفاده از نوزادان نر (تله نر) توصیه می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه، اصولاً یک‌زمان ایدآل برای کنترل کنه واروا وجود ندارد و بسته به نیاز باید این کار به‌صورت مستمر و هرچند ماه یک‌بار انجام شود، ابراز کرد: زنبوردار باید با در نظر گرفتن مسائلی همچون دمای محیط و وضعیت داخلی کلنی، اقدام به درمان و استفاده از کنه‌کش کند که اصولاً 4 نوبت در سال برای هر زنبورستان توصیه می‌شود.

غفوری خاطرنشان کرد: در خیلی از مواقع تنها ملاک زنبورداران برای تعیین میزان آلودگی، مشاهده یا ندیدن کنه واروا بر بدن زنبورهای بالغ است، ولی اگر بررسی دقیق نباشد به دلیل عدم اقدام به‌موقع، کنه آسیب‌های غیرقابل‌جبران و تلفات بالایی بر کلنی تحمیل می‌کند.

 

۱
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید