۰
۰

بررسی قوانین حمایت از حقوق زنبور عسل در کشور نیوزلند

توسعه اقتصاد زنبورداری؛ چرا نیوزلند توانست و ما هنوز نتوانستیم
توسعه اقتصاد زنبورداری؛ چرا نیوزلند توانست و ما هنوز نتوانستیم
در این نوشتار برای نخستین‌بار ضمن ترجمه و انتشار قوانین کشور نیوزلند در حمایت از حقوق زنبورعسل، تحلیل می‌کند که چرا نیوزلند در توسعه اقتصاد کشاورزی کشورش بر پایه زنبورداری موفق بوده؛ ولی کشور ما علی‌رغم داشتن منابع سرشار و پتانسیل‌های مثال‌زدنی در زنبورداری، هیچگاه در صادرات و ثروت‌آفرینی از طریق این صنعت موفق عمل‌نکرده است

به گزارش عسلنا، به نقل از بینا نیوز، به‌پاس روز جهانی حقوق حیوانات جا دارد بررسی کنیم که چرا در کشورمان علی‌رغم داشتن منابع غنی از گونه‌های زنبور عسل و دارابودن یکی از بیشترین تعداد کلنی‌ها در بین کشورهای جهان و میزان بالای تولید عسل، هنوز به آن اعتلا و پیشرفت جهانی که در سفره زنبوردار، ملموس باشد، نرسیدیم و چرا کشور کوچک نیوزلند با همین صنعت زنبورداری علاوه بر پیشرفت جهانی در این صنعت توانسته بخش مهمی از هزینه‌های کشور خود را با اقتصاد کشاورزی، دام و زنبورداری تأمین کند. پاسخ در همین قوانین حمایت از زنبورعسل نهفته است. اینکه نیوزلند در تعداد کلنی و تولید عسل هیچگاه جایگاهی مثل ایران در جهان نداشته؛ ولی در توسعه اقتصاد زنبورداری جزو برترین کشورهای جهان است.

مسئولین ما هنوز باور قلبی به پتانسیل‌ها و برکات زنبورعسل ندارند

به گزارش عسلنا، به نقل از بینا نیوز، با مقایسه حرمت و احترام به زنبورعسل در کشور نیوزلند و کشورمان ایران، درمی‌یابیم که چرا ما نتوانستیم به افق‌هایی که نیوزلند در توسعه و صادرات و ثروت‌آفرینی از صنعت زنبورداری رسیده، برسیم. پاسخ خیلی کوتاه است: سیاست‌ها، قوانین و عملکرد مسئولین ما منطبق بر حرمت و منزلت زنبور عسل نیست و هنوز فواید بی‌شمار، اهمیت اقتصادی، سلامت‌محوری و ثروت‌آفرینی این حشره شگفت‌انگیز برای مسئولین ما درونی و اثبات نشده است تا قوانین ما در راستای توسعه اقتصادی بر پایه صنعت زنبورداری حرکت کند. در یک جمله: حکمرانان ما هنوز اعتقاد قلبی و یقین واقعی به ثمرات، برکات و پتانسیل‌های زنبورعسل ندارند.

اینک برای نخستین‌بار متن قوانین کشور نیوزلند در حمایت از حقوق زنبورعسل ترجمه و در اختیار مخاطبین عزیز قرار می‌گیرد تا بدانیم چرا نیوزلند که به‌زحمت پتانسیل‌های تنها یک یا دو استان ما را در زنبورداری دارد، توانسته به کشوری صاحب‌سبک در زنبورداری تبدیل شود و اقتصاد کشاورزی خود را بر پایه این صنعت توسعه دهد. صادراتی موفق داشته باشد و خالق برندهای بین‌المللی و صاحب کرسی در مجامع تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی زنبورداری جهان باشد و حتی روز جهانی زنبورعسل نیز به پیشنهاد این کشور و در زادروز یک استاد نیوزلندی پیش‌گام در زنبورداری نام‌گذاری شود.

 این قوانین حمایتی در ۵ سرفصل؛ تغذیه ، محیط فیزیکی، سلامت، تعاملات و مدیریت رفتاری و آسایش و رفاه زنبورعسل تدوین شده و در نیوزلند لازم الاجرا گردیده است. به عبارتی کل تمهیدات لازم برای زنبورداری حرفه ای و سالم و احترام گذاشتن مردم و متولیان به حریم زنبور عسل اتخاذ شده است تا این کشور بر پایه این منبع شفابخش و خدادادی بتواند به ثروت آفرینی برای توسعه کشور بپردازد.

 

 

این قوانین که توسط «میشل تیلور» و دکتر «مارک گودوین» و نیز مشاوره «اندرو متسون» و «موری رید» در سال ۲۰۱۹ تحریر و بازبینی شده است در مقدمه اذعان می‌دارد که همه زنبورداران باید به درک درستی از حقوق زنبورعسل برسند و این امر مهم به جامعه نیز تعمیم داده و فرهنگ‌سازی شود. همچنین شیوه‌های مراقبتی زنبورداران باید سلامتی زنبورهای عسل و رفاه آنها را تضمین کند. این قوانین تصریح کرده که زنبورهای عسل در نیوزلند هنوز با چهارچوب فعلی حمایت از حیوانات نیوزلند تطابق ندارند و این امر باید بهبود بخشیده شود. همچنین هدف از این قوانین بهبود رفاه و سطح زندگی زنبورهای عسل به‌عنوان عامل گرده‌افشانی و بقای زمین و امنیت غذایی ذکر شده که باتوجه‌به نیازهای جسمی، سلامتی و رفتاری آنها باید به‌صورت انسانی با آنها رفتار شود.

قوانین حمایت از حقوق زنبورعسل در کشور نیوزلند

فصل اول: تغذیه زنبورعسل:

الف) زنبورداران تلاش می کنند تا اطمینان حاصل کنند که کندوهایشان دارای ذخایر کافی برای تغذیه زنبورهای عسل در فصول مختلف است و در صورت لزوم، برای حفظ سلامت و شادابی زنبور عسل، غذای تکمیلی مناسب را تهیه می کنند.

شاخص‌های موفقیت در تغذیه زنبورعسل:

کندوها باید دارای فاصله مناسب از منابع گل (شهد و گرده) کافی با درنظرگرفتن الزامات دسترسی به آب باشند.
کندوها باید دارای ذخایر کافی برای حفظ و بقای جمعیت کلنی باشند – این ممکن است شامل عسل و گرده یا تغذیه مکمل مورداستفاده برای غذای زمستانی باشد.
مطمئن شویم که زنبورها در شرایط آب‌وهوایی مناسب به طور هدفمند در حال چرا و جستجوی شهد و گرده در طبیعت هستند.

فصل دوم: محیط فیزیکی زنبورعسل:

الف) زنبورداران سعی می‌کنند تا کندوهایی مناسب و مکان‌یابی خوب برای جذب نور طبیعی خورشید در فصول سرد و برای جلوگیری از گرمای شدید تابستان مکان‌هایی دائمی با سایه و رطوبت برای اوج تابستان داشته باشند.

ب) زنبورداران در صورت لزوم زمینه گسترش کلنی را فراهم می کنند و فضای مناسب و تهویه مطلوبی ایجاد می کنند تا تبعات ازدحام جمعیت در کلنی کنترل شود و زنبورهای تحت‌فشار و کمبود فضا نباشند.

ج) در هنگام بروز بلایای طبیعی و بعد از آن، ابتدا ضوابط ایمنی را رعایت کنید و بعد دراسرع‌وقت سلامت زنبورها و وضعیت کلنی‌ها را بررسی کنید.

شاخص‌های موفقیت در بهبود محیط فیزیکی زنبورعسل:

کنترل کامل گرمازدگی و سرمازدگی کلنی‌ها، قابل‌دسترسی است
کندوهای سالم و پررونق و جمعیت فعال و پویا خواهیم داشت.

فصل سوم؛ سلامتی زنبور عسل

الف) نظارت مناسب برای کنترل آفات و بیماری‌های شناخته شده و یا همه‌گیر در زنبورستان‌ها انجام شود. فعالیت‌های پیشگیرانه برای مقابله با آفات و بیماری‌ها را انجام دهید و در صورت بروز هر گونه بیماری با درمان مناسب علمی اقدام کنید.

ب) دانش عمومی (مدیریت علمی) لازم برای شناسایی و مدیریت آفات و بیماری‌های شناخته شده زنبور عسل را داشته باشد تا در مرحله نخست (قبل از دسترسی به دامپزشک تخصصی) اثرات نامطلوب بر سلامت زنبورهای عسل به حداقل برسد.

شاخص‌های موفقیت در رعایت اصول سلامتی زنبور عسل:

برنامه پیشگیری و درمان باید استاندارد و مطابق با برنامه مدیریت آفات Foulbrood)) ایالات متحده آمریکا باشد.
اقدامات کنترلی برای محافظت از زنبورهای عسل در برابر حشرات و آفات مهاجم، انگل‌ها و عوامل بیماری‌ها و سایر مخاطرات زنبورداری به کار گرفته می‌شود.
فصل چهارم: تعاملات و مدیریت رفتاری زنبورعسل

الف) ارائه عملکرد خوب در مدیریت دقیق کندو، برای اطمینان از اینکه زنبورها فرصت کافی برای نشان‌دادن الگوهای رفتاری طبیعی را دارند.

ب) شیوه‌هایی را اتخاذ کنید که استرس را در زنبورهای عسل کنترل و به حداقل برسانید.

ج) کندوها را به‌گونه‌ای حمل، جابه‌جا و وارسی کنید که تلفات زنبورها به حداقل برسد.

د) در مواردی که تخلیه یا جابه‌جایی کندوها ضروری است، این امر باید تاحدامکان سریع و به‌صورت دستی (منطبق بر اصول انسانی بدون لطمه‌زدن به زنبورها) انجام شود.

شاخص‌های موفقیت در مدیریت رفتاری زنبورعسل:

داشتن زنبورهای سالم با زادوولد مناسب و نوزادان سالم در داخل کندو.
زنبورها پس از حمل‌ونقل به‌سرعت به محیط‌های جدید و مناسب هدایت می‌شوند و در شرایط مناسبی شروع به جستجوی غذا می‌کنند.

فصل پنجم:  آسایش و رفاه زنبورهای عسل

الف) اصول صحیح علمی در پرورش زنبورعسل را اتخاذ کنید تا اطمینان حاصل شود که هرگونه رفتار شما با زنبورهای عسل از آسیب و رنج غیرضروری برای زنبورها جلوگیری می‌کند.

شاخص‌های موفقیت برای رفاه زنبورهای عسل:

زنبورها سالم، سرزنده و دارای رفتارهای عادی خواهیم داشت که منجر به تولید باکیفیت، محصولات زنبور عسل در کندوها و گرده‌افشانی موفق در طبیعت می‌شود.

امیدواریم روزی برسد که حرمت زنبورعسل در قوانین کشور ما نیز اجرایی شود و بنا بر منزلت قرآنی این حشره بتوانیم به‌صورت عمومی و همگانی با فرهنگ‌سازی از این موجود شفابخش حمایت کنیم./

۰
۰
منبع بینا نیوز
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید