۹۸۱
۱
۱

هزینه دولت برای زنبورعسل سرمایه‌گذاری در توسعه سلامت است

عالیخانی، پیش‌کسوت زنبورداری کشور مطرح کرد:
عالیخانی، پیش‌کسوت زنبورداری کشور مطرح کرد:
اسدالله عالیخانی، پیش‌کسوت صنعت زنبورداری ایران با بیان اینکه متأسفانه اهمیت چندانی به زنبورعسل داده نمی‌شود تا شاهد ازبین‌رفتن عرصه‌های طبیعی و افزایش سیل و ریزگردها باشیم، گفت: محصولات سلامت‌محور زنبورعسل در پیشگیری و درمان و کنترل بسیاری بیماری‌ها مؤثر بوده پس هزینه دولت برای زنبورعسل سرمایه‌گذاری در توسعه سلامت است.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی صنعت زنبورداری ایران، یک پیش‌کسوت صنعت زنبورداری ایران اظهار کرد: مشکلات صنعت زنبورعسل ایران بسیار زیاد است و تنها می‌بینیم که مسئولین در روزهای منتهی به‌روز جهانی زنبورعسل شعارهایی می‌دهند یا تبریکی می‌فرستند و گرده‌افشانی زنبورعسل را پاس می‌دارند؛ ولی در بقیه ایام به‌سرعت فراموش می‌کنند که اگر این گرده‌افشانی نبود، بقای کره خاکی و بهبود تولیدات گیاهی و نباتی میسر نمی‌شد.

اسدالله عالیخانی در گفتگو با عسلنا، تصریح کرد: باید نگاه کنیم که سایر کشورها چگونه به زنبورعسل احترام می‌گذارند و کشور ما که تأکیدات دینی هم در این زمینه دارد نباید مسئولینش مشکلات زنبورداران را فراموش کنند.

وی با بیان اینکه وقتی در درمان‌های ابوعلی سینا زنبورعسل موجودی درمانگر و استثنایی معرفی شده، افزود:  بخش بزرگی از زندگی و تحرک موجودات زنده و تولیدات دامی و گیاهی مرهون این موجود ارزشمند است؛ ولی متأسفانه کشور ما این پتانسیل غنی و بزرگ را فراموش کرده است.

وی اضافه کرد: در سال 98 که سیلاب بسیاری از استان‌های کشور را گرفت ما سفارش کردیم که اینجا هم زنبورعسل می‌تواند جلوی بروز سیل را بگیرد و توسعه گیاهانی که بر مبنای گرده‌افشانی زنبورعسل هستند جلوی فرسایش خاک را می‌گیرند.

 

 

زنبوردار نمونه کشور با اشاره به اینکه عدم  بارندگی و خشکسالی هم ریشه در همین بی‌اهمیتی به زنبورعسل است، بیان کرد:  چرا که ما با چرای دام بی‌رویه در بسیاری از استان‌ها به‌خصوص غرب و جنوب کشور، طبیعت بکری که زنبورعسل چرا می‌کند را نابود می‌کنیم و جایگزینی برای آن نداریم، پس هم گردوغبار و ریزگردها را افزایش می‌دهیم و هم تعادل رطوبت در طبیعت را از بین می‌بریم.

عالیخانی، گفت: متأسفانه ما  با دست‌بردن در طبیعت، سدسازی بی جا و دیگر مخاطرات انسانی سبب تغییر وضعیت بارش‌ها و تغییر مسیر بادهایی شدیم که سبب حرکت ابرها بر فلات ایران و بارندگی می‌شدند و با این دست‌کاری طبیعت روزبه‌روز بیابان‌ها افزایش‌یافته و گرمایش زمین زیاد شده و بارش‌ها کم می‌شود.

وی ادامه داد: سازمان‌های بین‌المللی باید در این امر و تخریب محیط‌زیست ایران و ایجاد آلودگی‌های انسانی در طبیعت مداخله و مساعدت کنند و سازمان‌های متولی ایرانی هم باید این مسائل را اهمیت بدهند که در این زمینه خانم «کریستینا رادی» سفیر جمهوری اسلوونی همیشه پیش‌گام بوده و کنگره جهانی «آپیموندیا» هم باید در این زمینه کمک کند تا صحراهای طبیعی برای زنبورعسل احیا شوند و از چرای بی‌رویه و دست‌بردن در طبیعت جلوگیری شود.

من به نوبه خود در استان لرستان چندین هکتار گیاهان دارویی کشت کردم و زنبورها را در جوار آن قرار دادم و به همه توصیه کردم که اگر قصد ایجاد فضای سبز یا درختکاری دارید، حتماً ازاین‌گونه‌های دارویی و مفید که برای حشرات گرده‌افشان شهد و گرده دارد، کشت کنند.

پدر زنبورداری لرستان، تأکید کرد: مجامع محیط زیستی و انجمن‌های علمی جهانی زنبورعسل باید برای حفظ مراتع مورد چرای زنبورعسل و هشدار به کشورها کوشا باشند و فعالیت‌هایی انجام شود تا با حفظ این مراتع و صحراها و فعالیت زنبورعسل و گرده‌افشان‌ها، وضعیت منابع طبیعی برای بهبود وضع خشکسالی‌ها و بارندگی اصلاح شده و بهبود یابد.

عالیخانی با  ذکر این مطلب که متاسفانه بسیاری از کشورها و  در برخی از نقاط ایران با از بین بردن مراتع و بی اهمیتی به گرده افشانی و زنبور عسل، عاملی برای افزایش ریزگردها و پیشروی بیابان به شهرها بودند که این مسئله باید جدی گرفته شود، تشریح کرد: زنبور عسل با  ساخت محصولاتی دارویی مثل بره موم و ژل رویال که حتی در زمان کرونا هم راهگشا بود و بسیار به بیماران کمک کرد، نقشی بی بدیل در تولیدات سلامت محور دارد و ما معتقدیم محصولات زنبور عسل در تقویت و تنظیم سیستم ایمنی بدن بسیار قوی و فوق العاده عمل می کند و این مسئله باید برجسته شده و مورد اهمیت قرار گیرد.

این زنبوردار پیش‌کسوت افزود: در آینده حتم داریم که بسیاری از بیماری ها با ساخت محصولات جدید از فرآورده های زنبور عسل کنترل، درمان و پیشگیری می شود، کما اینکه در حال حاضر هم بسیاری از بیماری های شایع و حتی بیماری های صعب العلاج با این محصولات کنترل شده و شاهد بهبود علائم بالینی بوده ایم.

وی یادآور شد: من در طیف زیادی از اطرافیان در دوران کرونا با استفاده از محصولات زنبور عسل و مصرف آن، شاهد بودم که این عزیزان کمتر کرونا گرفتند و اگر هم مبتلا شدند اثراتش بسیار خفیف بود و درگیری ریه در این موارد نداشتیم.

عالیخانی عنوان کرد: پسمانده سموم کشاورزی که متاسفانه در کشور ما بی رویه و بدون نظارت مصرف شده و عامل کشتار زنبورهای عسل شده است، هشداری برای سلامت عمومی و جان انسانهاست که علاوه بر نابودی این حشره سودمند قرآنی بقایای این سموم خطرناک و کشنده شیمیایی از طریق تغذیه دام و طیور  وارد گوشت و مرغ و فرآورده های دامی می شود و به انسان منتقل شده و سال های بعد عامل بسیاری از سرطان ها و بیماری های نوپدیدی است که در سال های اخیر رکورد زده و آماری بالا دارند.

وی با بیان اینکه اگر ما توجهی به نقش زنبور عسل در طبیعت و این همه تلفات این موجود سودمند از سموم کشاورزی نداشته باشیم، قربانی بعدی خود ما هستیم ، اذعان کرد: هم تولیدات گیاهی و باغی را از دست دادیم(بر اثر کاهش گرده افشانی) و هم از محصولات سودمند زنبور عسل محروم شدیم و غذاهایی آلوده به سموم کشاورزی می خوریم که ما را در آینده بیمار می کند.

زنبوردار نمونه کشور ، خاطرنشان کرد: اگر ما به زنبور عسل توجه کنیم و برای تبلیغ محصولاتش و توسعه این صنعت سرمایه گذاری کنیم، چون این محصولات سلامت محور هستند، نه تنها هزینه نکردیم بلکه برای سلامت عمومی جامعه سرمایه گذاری کردیم و در آینده جلوی هزینه های سنگین بهداشت و درمان و مبارزه با بیماری را گرفتیم.

۱
۰
۱ دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید