۲۹۰۹
۱
۰

آیا خمیر دندان جوش های صورت را کاهش می دهد؟/درمان طبیعی جوش صورت با ژل رویال

آیا خمیر دندان جوش های صورت را کاهش می دهد؟/درمان طبیعی جوش صورت با ژل رویال
بسیاری از افراد سعی کرده اند از خمیر دندان به عنوان درمان لکه های مزاحم استفاده کنند، اما این کار می تواند بیشتر از این که مفید باشد، آسیب برساند. این داروی خاص خانگی هیچ پشتوانه علمی ندارد و تشخیص دقیق ریشه آن دشوار است.

به نظر می رسد خمیر دندان یک درمان موثر است زیرا حاوی مواد خشک کننده و ترکیبات ضد باکتری است. با این حال، ممکن است مواد تشکیل دهنده موجود در خمیردندان بیشتر از فواید آن هنگام مراقبت از پوست باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خطرات استفاده از خمیر دندان به عنوان درمان جوش ها، این مقاله را بخوانید. ما همچنین ایده هایی برای درمان ها و روش های درمانی جایگزین ارائه می دهیم.

خطرات استفاده از خمیردندان برای رفع آکنه و جوش

از نظر تاریخی، خمیردندان حاوی ماده ضد باکتری به نام تریکلوزان بود. با این حال، در سال 2017، سازمان غذا و دارو آمریکا پس از یافتن شواهدی مبنی بر اینکه می تواند سطح هورمون تیروئید را کاهش دهد و به طور بالقوه به مقاومت آنتی بیوتیکی کمک کند، تریکلوزان را به عنوان ماده ای در شستشوی ضد عفونی کننده ممنوع کرد.

از اوایل سال 2019، خمیردندان های موجود در بازار دیگر حاوی تریکلوزان نیستند.

 

 

خمیر دندان حاوی مواد زیادی است که برای سلامت دندان مفید هستند، مانند :

  • گلیسرین
  • سوربیتول
  • کربنات کلسیم
  • سدیم لوریل سولفات (SLS)
  • بی کربنات سدیم (جوش شیرین)

با این حال، بسیاری از این مواد برای استفاده در پوست بسیار سخت هستند. افراد ممکن است دریابند که خمیردندان پوست آنها را تحریک یا خشک می کند. این اثر می تواند به ویژه برای افرادی که پوست خشک یا حساس دارند خطرناک باشد.

داشتن پوست بیش از حد خشک می تواند تولید روغن اضافی را تحریک کند، که می تواند باعث افزایش بیشتر لکه ها و جوش ها شود.

داشتن جوش جدید شب قبل از یک رویداد بزرگ یا تجربه یک شکست سرسختانه که هفته ها به طول انجامید، می تواند ناامید کننده باشد. با این حال، ممکن است افراد قبل از اینکه از خمیر دندان خود استفاده کنند، به جای آن جایگزین های درمان جای جوش را در نظر بگیرند.

دقت داشته باشید که حتی خمیردندان بره موم نیز نمی تواند برای رفع آکنه مناسب باشد؛ چراکه ممکن است دیگر مواد درونی خمیردندان باعث آسیب های پوستی شوند.

داروهایی برای رفع جوش به جای خمیردندان

افرادی که به طور مکرر دچار شیوع آکنه در پوست خود می شوند می توانند از روش های درمانی آکنه که نیازی به نسخه ندارد استفاده کنند. اگرچه این درمان ها می توانند بسیار موثر باشند، اما میتوانند منجر به عوارض جانبی شوند و برای همه مناسب نباشند. در نتیجه فرد باید با پزشک یا متخصص پوست خود مشاوره کند تا بهترین روش درمانی را برای او پیدا کند.

درمان های بدون نسخه که عموما تحت عنوان محصولات مراقبت پوستی به فروش می رسد، معمولاً برای از بین بردن آکنه و جوش های خفیف تا متوسط ​​خوب عمل می کنند. این روش های درمانی به اشکال مختلف از جمله ژل، کرم و پاک کننده وجود دارند و به طور کلی حاوی مواد زیر هستند :

  • اسید سالیسیلیک
  • پراکسید بنزوئیل
  • اسیدهای هیدروکسی آلفا
  • گوگرد
  • زغال چوبی

پزشکان می توانند درمان موضعی یا خوراکی را برای افرادی که آکنه شدید دارند تجویز کنند. برخی از این داروها عبارتند از :

  • ایزوترتینوئین خوراکی
  • ماینوسیکلین خوراکی
  • ترتینوئین موضعی
  • کلیندامایسین موضعی یا خوراکی
  • آنتی بیوتیک خوراکی
  • قرص های خوراکی ضد بارداری

با این حال مصرف این داروها بدون تجویز پزشک به ویژه برای بانوان ممنوع است.

درمان های طبیعی

در یک مطالعه مقایسه ای در سال 2019، محققان دریافتند که عصاره های گیاهی به همان اندازه در درمان آکنه به اندازه محلول حاوی 2.5٪ بنزوئیل پراکسید موثر هستند. در این مطالعه خاص، کسانی که از عصاره های گیاهی استفاده می کنند نیز از درمان رضایت بیشتری دارند. در زیر چند نمونه از درمان های طبیعی برای جوش ها و لکه ها آورده شده است :

ژل رویال

ژل رویال Royal Jelly به عنوان یک ماده طبیعی کمتر شناخته شده، خواص بی نظیری برای پوست صورت دارد. از رویال ژلی به عنوان معجون زیبایی و جوانی یاد می شود. خوشبختانه در تئلید بسیاری از کرم ها و داروهای پوستی ژل رویال نیز وجود دارد.

برای رفع جوش و آکنه، ژل رویال می تواند به صورت موثری وارد شود. به ویژه مصرف ژل رویال به صورت موضعی، احتمال از بین بردن جوش را افزایش می دهد. البته برای مشخص شدن اثر آن روی آگنه باید چندین نوبت از آن به صورت منظم و مداوم استفاده کنید.

ناگفته نماند که محصول دیگر زنبور عسل یعنی بره موم نیز می تواند به درمان جوش و آکنه کمک کند.

روغن درخت چای

روغن درخت چای از برگ درخت چای حاصل می شود. ترکیبات موجود در روغن درخت چای دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی قدرتمندی هستند که میتوانند به از بین بردن باکتری های آکنه و تسکین پوست تحریک شده کمک کنند.

در یک مطالعه آزمایشی در سال 2016، محققان از 14 فرد در سنین 16 تا 39 سال مبتلا به آکنه متوسط ​​خواستند که از محصولات روغن درخت چای دو بار در روز استفاده کنند. محصولات روغن درخت چای پس از 12 هفته تعداد ضایعات آکنه را 54 درصد کاهش داد.

چهار نفر از شرکت کنندگان عوارض جانبی جزئی را تجربه کردند، از جمله خارش جزئی و پوسته پوسته شدن متوسط​​، لایه برداری و خشکی. با این حال، این عوارض جانبی طی چند روز برطرف شد.

در یک آزمایش تصادفی در سال 2018، 60 فرد در سنین 14 تا 34 سال مبتلا به آکنه خفیف تا متوسط ​​  یکی از روش های درمانی زیر را اجرا کردند :

  • درمان طبیعی آکنه حاوی 3٪ روغن درخت چای ، 20٪ بره موم و 10٪ آلوئه ورا
  • کرم آکنه حاوی 3٪ اریترومایسین
  • تسکین دهنده

محققان نتیجه گرفتند که درمان طبیعی حاوی روغن درخت سه گانه به طور قابل توجهی موثرتر از دو روش درمانی دیگر است.

آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا حاوی حداقل 75 ماده معدنی مختلف، اسیدهای آمینه و ویتامین ها است. این ترکیبات باعث ترمیم زخم، کاهش تحریک و التهاب پوست و جلوگیری از عفونت های پوستی می شوند.

ترکیبات ضد التهاب و ضد میکروبی موجود در آلوئه ورا میتوانند به مبارزه با لکه ها کمک کند.

در یک مطالعه در سال 2019 ، 60 شرکت کننده با آکنه خفیف تا متوسط، ژل طبیعی حاوی آلوئه ورا، پوست منگوستین و عصاره چای کاملیا یا ژل 1٪ کلیندامایسین دریافت کردند. شرکت کنندگان از این محصولات به مدت 28 روز دو بار در روز استفاده کردند.

شرکت کننده ها با استفاده از ژل طبیعی، کاهش قابل توجهی در قرمزی پوست، هایپرپیگمانتاسیون و تعداد ضایعات آکنه در مقایسه با گروه استفاده کننده از ژل کلیندامایسین داشتند.

با این حال، برخی از افراد ممکن است واکنش های نامطلوب پوستی به آلوئه ورا خالص و محصولات تجاری حاوی آن را تجربه کنند. قبل از استفاده از آلوئه ورا بر روی صورت، انجام تست پوستی توصیه می شود.

پروبیوتیک و پروبیوتیک

بسیاری از تریلیون میکروب موجود در پوست نقش مهمی در ترمیم زخم و مبارزه با عفونت دارند. محققان شواهدی را پیدا کرده اند که عدم تعادل در میکروبیوتای پوست را با بیماری های پوستی متعددی از جمله اگزما، پسوریازیس و آکنه مرتبط می داند.

در یک مطالعه در سال 2018، محققان دریافتند که تعادل ژن های باکتریایی در افرادی که آکنه شدید دارند متفاوت است. این افراد همچنین دارای سطح کمتری از باکتریهای مفید روده نسبت به شرکت کنندگان بدون آکنه بودند.

افزایش آگاهی از میکروبیوم های روده و پوست و چگونگی تأثیر آنها بر سلامت کلی افراد، بسیاری از محققان و تولیدکنندگان را به این باور رسانده است که دستکاری میکروبیوم می تواند سلامت پوست را بهبود بخشد.

پری بیوتیک ها فیبرهای غذایی هستند که باکتری های مفید را تغذیه می کنند. پروبیوتیک ها گونه هایی از باکتری های زنده هستند که می توانند به افزایش تعداد باکتری های مفید پوست کمک کرده و از رشد باکتری های ایجاد کننده آکنه جلوگیری کنند.

در یک مطالعه در سال 2013، محققان دریافتند که مکمل خوراکی با سویه پروبیوتیک به نام لاکتوباسیلوس پاراکازی حساسیت پوست را کاهش می دهد و عملکرد طبیعی مانع پوست را بهبود می بخشد.

در سال 2014، یک آزمایش 8 هفته ای با حضور 34 نفر نشان داد که سرو تخمیرشده، پروبیوتیک دیگر، به نظر می رسد در کاهش تعداد ضایعات آکنه و کاهش تولید روغن از درخت چای موثرتر است.

این یافته های اولیه نشان می دهند که پربیوتیک ها و پروبیوتیک ها میتوانند جایگزین های موثری برای داروهای فعلی آکنه باشند.

نتیجه گیری

استفاده از خمیر دندان به عنوان درمانی برای جوش و آکنه ایده خوبی نیست. اگرچه خمیر دندان حاوی موادی است که دهان را تمیز نگه می دارد و از ابتلا به بیماری های دندانی جلوگیری می کند، اما به این نتیجه نمی رسد که به همان ترتیب برای پوست مفید باشد.

مواد شیمیایی موجود در خمیردندان باعث تحریک و خشکی پوست می شود که می تواند غدد چربی صورت را تحریک کند. تولید بیش از حد روغن میتواند منجر به شیوع یا بدتر شدن آکنه شود.

به جای خمیر دندان، افرادی که با جوش ها دست و پنجه نرم می کنند میتوانند از کرم های ضد جوش یا یک عصاره گیاهی مانند ژل رویال، روغن درخت چای یا آلوئه ورا استفاده کنند.

افرادی که آکنه شدید دارند می توانند با سایر متخصصان پوست در مورد سایر گزینه های درمان با نسخه پزشک صحبت کنند.

https://www.medicalnewstoday.com/articles/327200

 

۱
۰
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید