۱۱۳۱
۱
۰

روایت خالق برند «زنبورداران پیشرو» از ایجاد اولین رسانه تخصصی صنعت زنبورداری

گفتگوی عسلنا با مهندس ارشاد مرشدی (بخش اول)
گفتگوی عسلنا با مهندس ارشاد مرشدی (بخش اول)
در این گفتگوی صمیمانه با مدیرعامل موسسه زنبورداران پیشرو، مهندس ارشاد مرشدی از فرازوفرود خلق این برند نامی و تولد مجلات «زنبورداران پیشرو» و «عسل درمانی» می‌گوید. موسسه زنبورداران پیشرو که اکنون علاوه بر فعالیت‌های رسانه‌ای پویا، دارای فعالیت‌های مؤثر آموزشی، مجتمع تولیدی، زنبورستان و فروشگاه عرضه محصولات، ادوات و ابزار زنبورداری است، از برندهای موفق و مؤثر و دارای نقشی فعال در توسعه این صنعت بوده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، امر اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در بروز و توسعه هر صنعتی در مسیر تعالی نقش اساسی را ایفا می‌کند. به چالش کشیدن مشکلات، بیان توانمندی‌ها، موج سازی خبری، اطلاع‌رسانی علمی و سرانجام مستند شدن رویدادها، بخشی از تاریخ پیشرفت هر صنعتی است.

در امر اطلاع‌رسانی و فعالیت رسانه‌ای که نقش مهمی در پیشرفت‌های صنعت زنبورداری ایران داشته، نام «زنبورداران پیشرو» و مجلات این موسسه می‌درخشد. به بهانه روز جهانی زنبورهای گرده‌افشان با پیشکسوت روزنامه‌نگاری حوزه کشاورزی و یکی از پیشگامان رسانه‌های صنعت زنبورداری کشور به گفتگو نشستیم.

به گزارش عسلنا، مهندس ارشاد مرشدی، نامی آشنا برای فعالان حوزه زنبورعسل است. این روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای در رشته کارشناسی زراعت و اصلاح نباتات از دانشگاه آزاد اسلامی دامغان فارغ‌التحصیل شده و کارشناس ارشد را در رشته پرورش زنبورعسل گذرانده است.

ایشان فعالیت‌ حرفه‌ای مطبوعاتی خود را در سال 1382 از مجله بارش که نشریه‌ای کشاورزی با صاحب‌امتیازی و مدیرمسئولی آقای مهندس عباس پاکپور به حوزه تخصصی کشاورزی و دام‌پروری می‌پرداخته آغاز کرده است و پس از 2 سال فعالیت در این عرصه، دریافته که در صنعت پرورش زنبورعسل، خلأ اطلاعاتی و اطلاع‌رسانی وجود دارد و هیچ نشریه دولتی یا بخش خصوصی در صنعت زنبورداری فعال نیست.

 

 

مرشدی می‌گوید: این عرصه مظلومیت اطلاع‌رسانی خاصی داشت و فعالان این عرصه شناخت صحیحی از توانمندی‌های آن در کشور نداشتند. به عبارت ساده‌تر چون رسانه‌ای وجود نداشت تبادل اطلاعات اندک بود. به‌رغم تشکیل اتحادیه سراسری زنبورداران، ولی فعالان این پهنه اطلاع دقیقی از عملکردها و رخدادها و رویدادهای این عرصه نداشتند.

در ادامه گفتگوی عسلنا با مدیرعامل موسسه زنبورداران پیشرو و مؤسس اولین مجله خبری بخش خصوصی در حوزه زنبورداری را مرور می‌کنیم:

جناب مهندس مرشدی از جرقه ایجاد مجله زنبورداران پیشرو بفرمایید؟

ارشاد مرشدی: در سال‌های دهه 80، درواقع بستری برای انعکاس اتفاقات ملی و بین‌الملل در حوزه زنبورداری وجود نداشت. این بود که چاپ نشریه‌ای تخصصی در حوزه صنعت زنبورعسل با تشویق و راهنمایی برادرم اسماعیل مرشدی که پیشینه طولانی در این شغل دارد را در دستور کار قراردادم.

برای شروع، سعی کردم اطلاعات فعالان و تصمیم سازان این صنعت را جمع‌آوری و مجله‌ای اختصاصی را به این صنعت ارائه کنم. در ابتدا کار بسیار دشوار بود. مخاطبین نشریه‌ای که قرار بود متولد شود در دسترس نبودند. به شهرهای مختلفی سفر کردم و اطلاعاتی را جمع‌آوری کردم. شرکت‌ها، زنبورستان‌ها و کارگاه‌های تولیدی بسیاری را سر زدم و اطلاعات آنان را دسته‌بندی کردم.

اولین شماره این مجله چگونه متولد شد؟

اولین بار نشریه صنعت زنبورداری به‌عنوان ضمیمه مجله بارش متولد و به چاپ رسید. این نخستین گام برای نشریه‌ای تخصصی در صنعت پرورش زنبورعسل بود. این‌یک موفقیت بزرگ برای صنعت زنبورعسل در آن زمان بود که مباحث، رویدادها و اتفاقات این صنف را مکتوب و در قالب یک نشریه به دست فعالان می‌رساند. این کار به‌صورت چاپ فصل‌نامه ادامه یافت تا اینکه تصمیم گرفتم، این مجله را از فصل‌نامه به‌صورت دوماهنامه برای سرعت بخشیدن به خبررسانی و انتشار ارتقاء دهیم.

در دهه 90 کار نشریه چطور ادامه یافت؟

از دهه 90 به این‌سو مجله صنعت زنبورداری به‌صورت ضمیمه مجله «صنعت خوراک دام و طیور و آبزیان» رخ‌نمایی کرد و این کار تا سال 1395 ادامه داشت.

جا دارد در اینجا از دوست و برادر خوبم جناب آقای مهندس عباس مالکی مدیرمسئول نشریه «صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان» که در مدت انتشار 5 ساله از راهنمایی ایشان و مجموعه دلسوز او برخوردار بودم، تقدیر و تشکر کنم.

در اوایل دهه 90 نظر به اینکه اطلاع‌رسانی تخصصی مورد اقبال دست‌اندرکاران صنعت زنبورعسل قرارگرفته بود و لازم بود که مجله‌ تخصصی صنعت زنبورداری، برای بالندگی این صنعت مستقل شود، تصمیم به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای انتشار یک مجله به‌صورت دوماهنامه گرفتم. پس از پیگیری‌های فراوان مجله زنبورداران پیشرو در سال 1395 متولد شد. این زمان هنگامه خوب و مبارکی برای صنعت پرورش زنبورعسل بود چون این تنها نشریه تخصصی زنبورعسل در کشور بود که در بخش خصوصی اداره و مدیریت می‌شد.

تاکنون چند شماره از این مجله وزین تخصصی منتشرشده است؟ از دستاوردهایش بگویید؟

خوشبختانه باید عرض کنم تاکنون 30 شماره از این مجله مستقل چاپ و منتشرشده است که حاصل یک دهه تجربه و فعالیت در این عرصه است. لازم است ذکر شود که این نشریه کاملاً مستقل و وابسته به هیچ ارگان، نهاد و تشکلی نیست و مخاطبان آن جامعه زنبورداران، صنعتگران و صاحبان صنایع جانبی و واحدهای بسته‌بندی عسل هستند.

انتشار یک نشریه تخصصی ازآن‌جهت برای صنعت پرورش زنبورعسل اهمیت دارد که درواقع تریبونی مربوط به بخش خصوصی است که می‌تواند صدای تولیدکنندگان زحمتکش را به مسئولان و برنامه‌ریزان برساند همچنین این مجله برای افزایش دانش علمی و کاربردی زنبورداران عزیز با چاپ گزارش، اخبار و تحلیل و مقالات تلاش می‌کند در زمینه بازرگانی عرصه شفاف و به‌روزی را در برابر تولیدکنندگان باز کند.

از فعالیت‌های تولیدی‌تان و ایجاد مجتمع زنبورداری و فروشگاه لوازم و ادوات زنبورداری بگویید؟

هم‌زمان با این روند، فعالیت تولیدی در عرصه صنعت زنبورعسل را نیز به کمک برادرم اسماعیل مرشدی آغاز کردیم و زنبورستان ما که قبلاً 200 کلنی داشت به 1000 کلنی افزایش یافت و تولید انواع محصولات زنبورعسل در آن رونق گرفت.

در سال 1395 با توجه به نگرش توسعه‌ای و پیشرفت در حوزه زنبورعسل، تصمیم به راه‌اندازی فروشگاه مجهز و تأمین ادوات، ابزار و تجهیزات زنبورداری گرفتیم. اگرچه پیش‌ازاین برخی تعاونی‌ها و فروشگاه در کشور وجود داشت ولی همانند یک فروشگاه مدرن، مجهز و متناسب با سرعت رشد و تحولات این صنعت و در شأن و جایگاه زنبورداران نبود. ازاین‌رو تصمیم گرفتیم که فروشگاه بزرگ عرضه لوازم و تجهیزات زنبورداری را راه‌اندازی کنیم که پس‌ازآن نمایندگی‌ها و شعبه‌هایی در دیگر استان‌ها نیز تأسیس شد.

جناب مرشدی در خصوص دیگر مجلات مجموعه و توسعه رسانه‌های زنبورداران پیشرو، توضیح بفرمایید؟

چاپ و انتشار مجله عسل درمانی در نیمه دوم سال 90 بود. با توجه به اینکه تولید محصولات زنبورعسل با رشد متناسبی در حال افزایش بود و صنعت زنبورعسل در حال تحول و تولید انواع محصولات زنبورعسل افزایش می‌یافت، نیازسنجی شد که برای افزایش اطلاعات و آگاهی مردم باید اطلاعات شایسته‌ای برای افزایش سرانه مصرف ارائه کرد تا بتوانند ضمن آشنایی کافی نسبت به خرید تشویق شوند.

بنابراین تصمیم به انتشار مجله عسل درمانی گرفتیم این نشریه فقط به معرفی محصولات زنبورعسل، بهبود بیماری‌ها با عسل درمانی، پیشگیری از بیماری‌ها و ترویج آموزه‌های خود مراقبتی با عسل و محصولات زنبورعسل می‌پردازد. مخاطبان آن شهروندان در سراسر کشور هستند که توانسته با تیراژ قابل‌قبول در میان مردم مخاطب خود را به دست آورد و تاکنون 24 شماره از این نشریه چاپ و به‌صورت سراسری توزیع‌شده است./

پایان بخش اول گفت‌وگو/ ادامه دارد...

۱
۲
دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید