۹۳۰
۵
۱

بره موم چطور به مقابله با عوارض روماتیسم کمک می کند؟

بره موم چطور به مقابله با عوارض روماتیسم کمک می کند؟

روماتیسم، نوعی بیماری خود ایمن است که می تواند قلب، مفاصل، عضلات و پوست را درگیر کند. به طور کلی این بیماری جزء گروه بیماری هایی محسوب می شود که در آن سیستم ایمنی بدن یکی از اعضای بدن را به عنوان مهاجم در نظر گرفته و بر ضد آن آنتی بادی ترشح می نماید. در حقیقت بیماری خود ایمن جنگ بدن علیه خودش است. در این حالت پزشکان تلاش می کنند تا با سرکوب سیستم ایمنی بدن به کنترل بیماری و نه درمان قطعی آن کمک کنند.

هنوز علت اصلی ابتلا به بیماری روماتیسم مشخص نیست. به همین علت روش خاصی برای درمان آن نیز وجود ندارد. روش های درمانی بیشتر با تجویز کورتون و داروهای مشابه برای سرکوب سیستم ایمنی بدن است که این موضوع خود باعث بروز مشکلات فراوان دیگر خواهد شد.

با این حال برخی از انواع طب مکمل مثل زنبوردرمانی، طب شرقی به ویژه طب چینی و طب سنتی ایرانی راهکارهایی برای کنترل این بیماری با کمترین عوارض جانبی ممکن دارند. یکی از بهترین مواد طبیعی که مورد تایید بسیاری از محققان طب مکمل قرار گرفته، بره موم است. بره موم هم در طب شرقی و هم در طب سنتی ایرانی و حتی در طب سنتی اروپایی نیز مورد توجه است. تحقیقات زیادی هم در این زمینه به عمل آمده است. زنبوردرمانی یعنی استفاده از زهر زنبور برای درمان روماتیسم نیز بسیار مورد توجه محققان قرار دارد.

بیشتر در مورد درمان روماتیسم بخوانید:

 

 

درمان رماتیسم؛ با روش های نوین بدون عوارض جانبی، رماتیسم را درمان کنید

چطور از موم برای درمان رماتیسم استفاده کنیم

وقتی ژل رویال برای درمان رماتیسم موثر مواقع می شود

قبل از اینکه به بررسی روش های درمان روماتیسم یا کنترل بیماری روماتیسم بپردازید، بد نیست اطلاعات خود را در مورد عوارض این بیماری بیشتر کنید. شاید آگاهی در مورد عوارض روماتیسم به شما کمک کند تا علت اثرگذاری ماده ای مثل بره موم بر روی روماتیسم و چلوگیری از عوارض جانبی آن را درک کنید.

کوتاه در مورد روماتیسم

روماتیسم یک بیماری خود ایمن

همانطور که گفته شد، روماتیسم یکی از شایع ترین بیماری های خود ایمن است که اعضای متفاوتی از بدن را درگیر می کند. در روماتیسم مفاصل یا آرتریت روماتوئید، بافت همبند، استخوان ها و مفصل از جمله ارگان هایی هستند که درگیر بیماری می شوند. اما در مواردی چشم ها، ریه ها، قلب، پوست و رگ های خونی را نیز درگیر التهاب و بیماری می کند.

هنوز علم بشر نتوانسته است علت بوجود آمدن روماتیسم را کشف کند لذا جای بحث بسیاری پیرامون آن وجود دارد. در بیماری های خود ایمن، سیستم ایمنی بدن عضوی از بدن را به عنوان یک مهاجم می شناسد یعنی آن را با یک ویروس یا میکروب اشتباه می گیرد. حالا در برابر آن عضو هم مثل یک مهاجم عمل کرده و شروع به ساخت آنتی بادی علیه آن می کند. اثر این آنتی بادی ها همان طور که باکتری ها و ویروس ها را از پای در می آورد، عضو نامبرده بدن را نیز تخریب می کند.

در روماتیسم مفاصل متاسفانه این عضو تخریب پذیر مفاصل هستند. مفاصل و بافت همبند اطراف آن ها شکل و فرم اصلی خود را از دست داده و دیگر نمی توانند حرکات عادی روزمره خود را داشته باشند. از طرفی دچار التهابات شدید شده و بسیار دردناک می شوند.

علائم بیماری روماتیسم

در بسیاری مواقع ممکن است افراد دچار خشکی مفصل و یا در این نواحی باشند؛ اما به دلیل عدم اطلاع از علائم بیماری روماتیسم نسبت به آن بی توجهی کنند. برای مقابله با این بیماری بهتر است اطلاعات خود در مورد علائم آن را بیشتر کنید.

برخی از علائم روماتیسم عبارتند از:

  1. ضعف عمومی، احساس خستگی و درد عضلات جزء علائم عمومی بیماری هستند و شاید شخص به بروز روماتیسم حتی شک هم نکند. در این زمان ممکن است التهاب مفاصل هنوز شروع هم نشده باشد.
  2. در مرحله بعدی پیشرفت روماتیسم، تورم و التهاب مفاصل آغاز شده و اشکال در حرکت افراد دیده می شود. مثل راه رفتن لنگان لنگان، احساس درد در زمان حرکت مفصل و احساس خشکی مفاصل در اول صبح.
  3. التهاب تاندون ها، تنگی نفس به خاطر ابتلای ریه ها، درگیر شدن چشم ها، تب و کم خونی می تواند از دیگر عوارض ناشی از روماتیسم باشد که به نوعی از علائم این بیماری نیز محسوب می شوند.

متاسفانه روماتیسم یک بیماری وسیع است و بسیاری از ارگان ها را درگیر می نماید. به همین دلیل بررسی تمامی بدن از نظر پزشکی امری لازم و ضروری است. از طرفی داروهای مصرف شده در این بیماری هم به نوبه خود عوارضی را ایجاد می نمایند. شاید تصور اینکه پوست، کلیه ها، مغز و چشم ها درگیر این بیماری شوند کمی سخت باشد اما باید توجه کرد که طیف این بیماری از ضعیف تا بسیار قوی متفاوت است.

عوارض روماتیسم مفاصل

عوارض روماتیسم جدی

حالا که با مفهوم و علائم روماتیسم آشنا شدیم، بد نیست به سراغ آشنایی با عوارض ایجاد شده توسط این بیماری برویم. عوارض روماتیسم بسیار گسترده است اما در ادامه به برخی از مهمترین این عوارض اشاره خواهیم کرد.

  1. اولین و شاید شایع ترین عضو درگیر در این بیماری مفاصل هستند. اما اینکه کدام یک از مفاصل بیشترین علائم را دارند لازم به توضیح باشد. در ناحیه دست و پا مفاصل مچ، انگشتان بیشترین آسیب پذیری را دارند. اما آرنج، زانو ها، شانه و گردن هم می توانند در مراحل پیشرفته بیماری دچار التهابات شدید شوند. به جرئت می توان گفت که مشکل التهاب در مفاصل از مهمترین عوارض جانبی روماتیسم است. این عارضه هم باعث درد در ناحیه مفاصل و هم مشکلات حرکتی در مفاصل ملتهب می شود.
  2. متاسفانه بر روی دریچه های قلب هم گیرنده هایی وجود دارند که می توانند با پاسخ مثبتی در این بیماری همراه باشند. در این حالت ممکن است دریچه دچار التهاب شده، فشار خون افزایش پیدا کند یا فرد دچار حمله قلبی شود.
  3. به علت مصرف دوز بالای داروهای کورتون دار، امکان ابتلا به عفونت هم در بدن افراد بالا می رود. به همین علت است که باید به دنبال راهکارهایی باشیم که مصرف کورتون را به حداقل ممکن برسانیم.
  4. پوکی استخوان هم یکی از عوارض ناشی از ابتلای به روماتیسم است و هم همانطور که عنوان شد داروهای کورتون دار به علت اینکه از جذب کلسیم در بدن جلوگیری می کنند سبب ایجاد آن می شوند. از جمله عوارض روماتیسم می توان به پارگی تاندون های مچ دست، سندروم کانال کارپ و آسیب به مهره ها و نخاع اشاره کرد.
  5. چشم ها از جمله اندام هایی هستند که ممکن است در این بیماری درگیر شوند. خشکی چشم ها، درد چشم و افزایش فشار داخل چشم از عوارض این نوع روماتیسم است.
  6. تنگی نفس به دلیل ایجاد التهاب یا عفونت در ریه ها از دیگر عواض جانبی این بیماری است.

علایم و عوارض عنوان شده گاهی می توانند نشانه ای از سایر بیماری ها باشند. مثلا خستگی یا ضعف ممکن است به دلیل کم کاری تیروئید یا عوارض بیماری های عصبی باشد. ولی این نکته قابل تامل است که نباید با بی توجهی یا خود درمانی از علل بیماری چشم پوشی کرد.

علت هرچه می خواهد باشد، مهم ترین عمل این است که با دیدن هر نشانه ای که در بدن ایجاد می شود به پزشک مراجعه شود تا با بررسی علائم بیماری و آزمایشات پاراکلینیک، به بیماری واقعی شخص پی ببرد و برای درمان اقدامات لازم را انجام دهد. از آن جا که درمان در مراحل اولیه بیماری بسیار ساده تر است، تشخیص زود هنگام می تواند به این مهم کمک نماید. 

بره موم، مرهمی بر عوارض روماتیسم

کنترل عوارض روماتیسم بره موم

نمی خواهیم در مورد خواص بره موم برای کنترل بیماری یا درمان روماتیسم سخنی به میان بیاوریم. بره موم حتی اگر نتواند باعث درمان روماتیسم شود؛ اما به خوبی می تواند بر روی کاهش عوارض جانبی روماتیسم فعالیت کند.

بسیاری از عوارض جانبی ایجاد شده در این بیماری تنها به دلیل التهاب است. بره موم به عنوان یک ضد التهاب فوق العاده عالی عمل می کند. این ماده می تواند به خوبی از پس کاهش التهاب در مفاصل و حتی برخی دیگر از قسمت های بدن بر آید. به همین علت مصرف منظم و اصولی بره موم می تواند عوارضی مثل درد به علت التهاب در مفاصل، مشکلات حرکتی به دلیل بزرگ شدن مفاصل و... را برطرف نماید.

مصرف بره موم همچنین می تواند به شما برای کاهش دوز کورتون کمک کند. البته این موضوع باید زیر نظر پزشک یا طبیب طب سنتی انجام شود؛ اما تجربه نشان داده که بسیاری از بیماران پس از چند ماه مصرف بره موم، دوز کورتون را به شدت کاهش داده اند. در نتیجه مصرف بره موم عوارض جانبی ایجاد شده به علت مصرف کورتون را کاهش می دهد.

ویژگی دیگری که ما را برای مصرفه بره موم متقاعد می کند، خواص بره موم برای درمان پوکی استخوان است. پوکی استخوان یکی از شایع ترین عوارض جانبی روماتیسم محسوب می شود که می توانید با خوردن بره موم فراوری شده، هم از این موضوع پیشگیری کنید و هم به درمان پوکی استخوان کمک کنید.

تمامی این خواص بره موم از نظر علمی در حال بررسی است و مقالات بالینی زیادی در این زمینه ها وجود دارد. با این حال بهتر است برای مصرف بره موم به منظور کاهش عوارض روماتیسم با پزشک یا متخصص طب سنتی مشورت کنید.

سخن آخر

عوارض روماتیسم متاسفانه بسیار شایع و آزاردهنده است و بسیاری از آن ها به راحتی قابل کنترل و درمان نیست. آشنایی با این عوارض به شما برای انتخاب روش های مقابله با روماتیسم کمک می کند. بره موم به عنوان یکی از ماده های موثر برای درمان روماتیسم، به جلوگیری و رفع عوارض جانبی این بیماری نیز کمک می کند.

۵
۰
۱ دیدگاه
 
ir
اکبری | ۳ سال پیش
سلام خسته نباشید
چندسالیه از روماتیسم رنج میبرم هر دو پاهامم درگیره کورتون خوردم بدتر شدم پوکی استخوان گرفتم بره موم خیلی عالیه خیلی کمکم کرد دردام خوب شد
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی
کد جدید